– Vi har inte fått till en laddningslösning ännu, förklarar Färjerederiets projektledare Fredrik Skeppstedt. Foto: SVT

Trafikverkets nya miljöfärja kräver diesel – i minst tre år

Uppdaterad
Publicerad

På tisdagen invigdes Trafikverkets nya laddhybdridfärja Tellus som ska trafikera Gullmarsleden i Bohuslän. Om det hade funnits en laddstolpe också så skulle färjan vara klimatneutral. Men det gör det inte.

Tellus, som enligt Trafikverket blir landets största miljövägfärja, är byggd för att drivas med elektricitet genom batterier. Men nu sätts den alltså i trafik innan laddstationerna kommit på plats vid Gullmarsfjorden i Bohuslän. Färjerederiets projektledare Fredrik Skeppstedt förklarar:

– Vi har inte fått till en laddningslösning ännu, utan kommer att påbörja tester med ett laddsystem på östkusten under hösten.

Uppemot tre år räknar man med att det kan dröja innan systemet med laddstolpar är på plats. Under tiden laddas färjans elmotorer med en dieselmotor. Inte optimalt enligt Fredrik Skeppstedt, men ändå...

– Det är ju bara en dieselmaskin jämfört med fyra som systerfärjan på sträckan har.

Hör mer i klippet ovan om hur Tellus fungerar

Fakta om m/s Tellus:

• 100 meter lång

• max 600 ton last

• plats för 80 bilar och 297 passagerare

• maxfart 11 knop.

Med namnet Tellus vill Färjerederiet signalera eldrift, men också, att vi måste ha omsorg om vårt jordklot och utveckla hållbara miljölösningar för framtiden.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.