OECD har länge riktat kritik mot det svenska skolsystemet som idag gör att klyftorna och segregationen ökar. Nu verkar Hammarkullsskolan genom rektor Linnea Lindqvist kommit på något. Foto: Göteborgs stad/SVT

Hammarkullsskolan lyfter resultaten – och får internationell uppmärksamhet

Uppdaterad
Publicerad

OECD har länge riktat kritik mot det svenska skolsystemet som idag gör att klyftorna och segregationen ökar. Nu verkar Hammarkullsskolan genom rektor Linnea Lindqvist kommit på något.

– Det är på tiden att vi börjar prata om utmaningarna vi står inför och jag hoppas kunna lyfta vårt arbete på Hammarkullsskolan som ett gott exempel för fler att ta efter, säger Linnea Lindqvist.

Tidigt såg Linnea Lindqvist att flera av hennes elever hade läs- och skrivsvårigheter, svårt att koncentrerar sig samt neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som hon ansåg behövde utredas av barnpsykolog.

Lång väntetid

Problemet var att väntetiden för en sådan utredning var lång, över två år. Men i ett VGR-finansierat projekt ”Främja lärande, utveckling och hälsa hos barn i Angered”, fanns en lösning. Där fick skolan snabbare koll på elevernas status och hos åtta av de 70 eleverna kunde diagnoser som ADHD och autism konstateras.

– När eleverna fått sina diagnoser kunde vi anpassa undervisningen i klassrummet. Barnpsykiatrikern gav lärarna utbildning kring neuropsykiatriska funktionshinder och gav dom verktyg så att de kunde anpassa sina lektioner efter elevernas behov, säger Linnea Lindqvist till VGR Focus.

På Hammarkullsskolan i Angered klarar nu 80 procent av treorna kunskapskraven. När rektor Linnea Lindqvist började 2016 var det i vissa årskurser 33 procent som klarade kunskapskraven.

Den kunskap som lett fram till detta resultat ska nu Linnea Lindqvist få en möjlighet att dela med sig av. Hon är inbjuden till den globala konferensen Nobel Week Dialogue. Där ska hon bidra med sin kunskap i diskussion med nobelpristagare, världsledande experter och politiker.

Lärdomarna av projektet är många

– Idag kan vi tidigt upptäcka när eleverna inte mår bra och när de behöver en utredning. Vi har fått kunskap om sjukdomarna och vet också vart i hälso- och sjukvårdsystemet vi ska vända oss när vi ser att eleverna behöver medicinsk hjälp, säger Linnea Lindqvist, rektor på Hammarkullsskolan.

Ett annat lyckat projekt på Hammarkullsskolan kan du se ett reportage om här:

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.