Patrik har inte varit i skolan på 10 månader. Foto: SVT

Patrik, 15, har inte varit i skolan på 10 månader

Uppdaterad
Publicerad

I oktober är det ett år sedan 15-årige Patrik satte sin fot i skolan. Utan sin assistent blev skolan för jobbig, och det var då Ulricehamnsfamiljen tog upp kampen mot skolan som kritiserats av skolinspektionen tre gånger.

– Jag trodde inte att det kunde vara så här i samhället – att man inte får någon hjälp, säger mamma Eva.

Patrik har diagnoserna ADD och autism. Det innebär att vardagen är lite tuffare än för andra barn. Man har svårt med mycket folk omkring sig och det blir lätt rörigt. Därför har det alltid varit extra viktigt med ordning och reda för Patrik, och att han får särskilt stöd för att klara av skolan.

– I låg- och mellanstadiet hade han ett åtgärdsprogram och hade en egen assistent. Men när han skulle börja sjuan fick han ingen assistent, säger mamma Eva.

”Mådde hur dåligt som helst”

Då sa det stopp. Patrik ville inte längre veta av högstadieskolan i Ulricehamn.

– Han bestämde sig då för att han inte sätter sin fot en enda gång till i skolan. Han mådde hur dåligt som helst. Han var helt förstörd varje eftermiddag här, berättar Eva.

Hon säger att hon och hennes man försökte få honom att gå till skolan, men att han vägrade gå dit under de omständigheterna som var då.

– Vi pushade honom hela tiden och försökte få honom till skolan. Men han ville verkligen inte. Han mådde inte bra. Han blev utbränd och tappade fokus helt, förklarar Eva.

”Allvarligt elevärende”

Skolinspektionen har vid två tillfällen tidigare kritiserat den aktuella Ulricehamnsskolan. Skolan har försökt att komma till rätta med Patriks skolsituation, bland att genom anpassad studiegång med kortare dagar, och särskild undervisningsgrupp.

Men det räckte inte, tyckte Skolinspektionen som i våras kom kritik för tredje gången. Nu riskerar skolan vite om inte situationen för Patrik förbättras.

– Det här är ett allvarligt elevärende. Eftersom eleven inte har fått den utbildning som den har rätt till så har skolan inte gjort tillräckligt, säger Åsa Stattin, utredare vid Skolinspektionen.

SVT Nyheter Väst har sökt den aktuella skolan, men de skriver i ett mejl att de inte vill kommentera Patriks situation.

Föräldrar hoppas på skolbyte

Under våren har Patrik även fått hemundervisning vilket inte heller fungerat enligt föräldrarna. De hoppas nu att Patrik, när höstterminen börjar, ska få gå på en annan skola som är inriktad på elever med diagnosproblematik. Men det beskedet har de ännu inte fått.

– De har en annan kompetens om diagnoser. Vi hoppas vi får hjälp nu, säger mamma Eva.

Patrik och Eva heter egentligen något annat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.