Det är Skatteverket som ansvarar för den nya insatsen, efter att ha fått uppdraget från regeringen i våras. Tillsammans med en mängd andra myndigheter ska man kartlägga och utreda strategiska adresser som misstänks för systematiska fel i folkbokföringen, och även personer och företag kopplade till adresserna. Detta för att upptäcka felaktiga folkbokföringar, något som sedan 1 juli 2018 är olagligt.
Falsk folkbokföring kopplas till välfärdsbrott
Förhoppningen är att komma åt grov organiserad brottslighet och välfärdsbrottslighet som de felaktiga folkbokföringarna kan användas för.
– Vi har under några år lett en insats inom myndighetssamarbetet, som kommer att fortsätta parallellt. Erfarenheterna från det kommer tas till vara, men regeringsuppdraget ger arbetet en helt ny tyngd, säger Anders Klaar, samordnare för regeringsuppdraget, i ett pressmeddelande.
Göteborgs stad en av två pilotkommuner
Nu står det klart att Skatteverket kommer att samarbeta med Göteborgs stad och Södertälje kommun i det nya projektet.
– Det är två kommuner som tidigt visat särskilt intresse för att vara med och utveckla samarbetsformerna för att förbättra kontrollen. Vi hoppas förstås att nya samarbetsformer som utvecklas ska kunna tillämpas i fler kommuner framöver, säger Peter Sävje, avdelningschef för folkbokföringen på Skatteverket, i pressmeddelandet.
Utvärderas nästa höst
De myndigheter som samverkar i pilotprojektet har nu tillsammans deltagit i ett uppstartsmöte. Projektets resultat ska rapporteras till regeringen om drygt ett år.