Foto: Privat / Marcus Ericsson/TT

Postnord backar – Ellenore får 1.500 kronor för borttappat paket

Uppdaterad
Publicerad

Ellenore Sundström tvingades betala 1.500 kronor för ett paket löshår efter att Postnord slarvat bort det. Men nu backar nu postoperatören och tar på sig hela kostnaden för paketet.

– Klart att det känns bra att jag får tillbaka mina pengar, säger Ellenore till SVT Nyheter Väst.

Inget paket. Men däremot en faktura på 1.500 kronor. Det var vad Ellenore Sundström från Färgelanda fick efter att ha beställt löshår från ett svenskt bolag online i januari 2017, något som SVT Nyheter Väst uppmärksammade.

Paketet dök aldrig upp men hade kvitterats ut av någon annan på en postterminal i Trollhättan med falsk signatur och felstavat namn. Men det var genom en betalningspåminnelse från ett inkassobolag som Ellenore själv fick reda på att paket blivit hämtat och hon tvingades då betala för försändelsen för att undvika Kronofogden. När hon då försökte kontakta Postnord för att lösa problemet ville de inte ersätta henne.

LÄS MER: Okänd person hämtade ut Ellenores paket

Postnord menade nämligen att problemet var att företaget hon köpt löshåret hos hade en avtalsrelation med Postnord och att det därför var upp till företaget att reklamera. Men eftersom företaget Ellenore hade handlat hos redan fått betalt hade de enligt henne inget intresse av att reklamera. Ellenore fick alltså betala både löshår och inkasso utan något paket.

”Klart det känns bra”

Men nu ändrar sig Postnord.

– För några dagar sedan fick jag ett mejl från Postnord som ville att jag skulle höra av mig och det var någon chef där som sa att det lät som att det här inte skötts på rätt sätt, säger Ellenore Sundström till SVT Nyheter Väst.

När hon sen ringde upp beklagade Postnord att det blivit som det blivit, bad om ursäkt och sa att de ska betala tillbaka hela summan åt henne. Och Ellenore är självklart lättad.

– Det är klart att det känns bra att jag får tillbaka mina pengar – det är det enda det faktiskt handlar om. Men det är jävligt trist att det skall krävas att både svenska och danska journalister hänger ut Postnord i media för att något skall hända. Jag hoppas verkligen de tar lärdom av detta.

Postnord: ”Kan lära oss av det”

Postnords pressansvarige Maria Ibsén förklarar för SVT Nyheter Väst att Postnord gjorde fel när de, ansvariga för paketet, lämnat ut det till någon annan och att det var därför det blev krångligt från början.

– Något har gått fel vid utlämning av paketet och det felet står vi för.

Hur ser ni till att inte en liknande situation uppstår igen?

– Vi tittar alltid på när det händer något tokigt och vad vi kan lära oss av det. Det här är en process som pågår hela tiden, avslutar Maria Ibsén.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.