Regeringen satsar 1 miljard kronor på att öka jämlikheten i skolan. Foto: Jonas Ekströmer/TT, Kristian Pohl/Regeringskansliet

Regeringen miljardsatsar på jämlikhet i skolan

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen satsar i år 1 miljard kronor för att öka jämlikheten inom grundskolan. Pengarna kan exempelvis komma att användas till att öka lärartätheten i klassrummet, enligt utbildningsminister Gustav Fridolin.

Pengarna, som fördelats av Skolverket, ska gå till särskilt utsatta skolor för eleverna i grundskolan.

– Det är där vi vet att vi kan lägga grunden för jämlikhet i skolsystemet, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).

– Ska vi ha fortsatt stigande kunskapsresultat så måste vi bryta ojämlikheten. Då är en viktig del att se till att investera mer i de skolor och elever som har det tuffast.

Elevernas bakgrund är avgörande

Skolverket släppte nyligen en rapport som visar att föräldrarnas bakgrund blir allt viktigare för hur eleven presterar i skolan. Underlaget för hur pengarna kommer att fördelas grundar sig på ett index med åtta variabler framtagna av Statistiska centralbyrån. Bland variablerna finns: antal syskon, invandring och vårdnadshavarnas utbildningsnivå.

– De skolhuvudmän där sannolikheten är att man inte ska gå ut med behörighet får mer pengar. Men det grundar sig också på elevantal, säger Andreas Spång, chef för statsbidragsenheten på Skolverket.

Fler miljarder att vänta framöver

Gustav Fridolin ger några exempel på vad pengarna kan omsättas till i praktiken.

– Det kan handla om att man får mer lärartid, att lärare får mer tid för sin utveckling eller att man blir två lärare i klassrummet.

Efter den första miljarden under 2018 trappar man under 2019 upp med 3,5 miljarder kronor och från 2020 avsätts 6 miljarder kronor årligen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer