Riksdagsledamot Fredrik Malm (L). Foto: Arkivbild/TT och Peter Knutson

Riksdagsledamoten Fredrik Malms kritik mot att skolan försökte stoppade Annas tal om Israel

Publicerad

Skolan i Göteborg försökte stoppa eleven Annas tal om Israel. Nu reagerar riksdagsledamot Fredrik Malm (L) starkt på lärarnas agerande.

– Man kan inte lägga munkavle på en elev bara för att andra elever i klassen är emot Israel, säger han till SVT Nyheter Väst.

”Något är rubbat i vårt samhälle och samhällsklimatet när en skola försöker stoppa en 17-åring från att prata om Israel med sin klass”. Så skriver riksdagsman Fredrik Malm (L) på twitter på skärtorsdagen efter SVT:s publicering om Annas Israeltal som skolan försökte stoppa.

– Jag blev illa berörd när jag läste er artikel. Alla människor som gått gymnasiet vet att man måste få argumentera och diskutera, speciellt inom samhällskunskapen. Det ska inte finnas någon tysthetsnorm.

Fredrik Malm tror att skolans agerande beror på en konflikträdsla och att läraren därmed inte vågar stå upp för Anna.

– Skolan offrar eleven i det här fallet bara för att få lugn och ro i korridorerna. Det är skolans uppdrag att fostra oss till kritiskt tänkande individer, säger han.

”Aggressiva elever”

Malm tycker att det är mycket viktigt att skolan har högt i tak åsiktsmässigt, att debatten får vara fri.

– Elever ska kunna driva en tes för en diskussion i klassrummet, det ska vara tillåtet att prova sina vingar.

Fredrik Malm anser att den här typen av agerande kan leda till en tystnadskultur i skolan och att det blir någon slags självcensur. Redovisningar och skolarbeten ska kunna utföras oavsett ämne.

– Det ska inte vara så att man inte vågar prata om vissa ämnen om det finns aggressiva elever i klassrummet som tystar ner andra elever som talar om något de ogillar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.