Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Aram Auladi blev förvånad när hyresvärden debiterade honom för att ha ringt störningsjouren. Foto: SVT

Ringde störningsjouren – krävs på nästan 35 000 kronor

Publicerad

Flera nätter under mars månad stördes Aram Auladi i Bergsjön av hög musik från en granne och ringde hyresvärdens störningsjour. Väktarna som kom lyckades inte hitta källan till den höga musiken – och hyresvärden debiterade istället Aram för utryckningarna.

– Jag tycker det är riktigt, riktigt dåligt, säger Aram Auladi.

I klippet ovan berättar han om processen mot Byggnadsbolaget Curt Lundahl & Co AB.

Tidningen Hem & Hyra var först med att berätta om fallet. Aram Auladi har bestridit två fakturor på nästan 35 000 kronor som han fått av hyresvärden, med hjälp av Hyresgästföreningen. Fakturorna gäller sju utryckningar som väktare gjorde under mars månad, efter samtal från Aram. Men enligt Hyresgästföreningen kan en hyresvärd inte kräva pengar av den som blir störd.

– Det kan möjligen vara om det står i hyresavtalet att man har förbundit sig till det, men här står det inte ens i avtalet, säger Kristina Styffe som handlägger Arams ärende.

”Kan inte tolkas på det viset”

Enligt henne så har byggnadsbolaget hänvisat till en punkt i avtalet som lyder: ”Hyresgästen är betalningsskyldig för kostnader som uppkommer i samband med störningar eller dylikt.”

– Men jag anser inte alls att den kan tolkas på det viset, säger Kristina Styffe.

Hon menar att punkten snarare hänvisar till att den hyresgäst som själv orsakat störningar bör betala, inte den som själv blir störd.

– Ifall hyresvärdar skulle använda sig av sådana villkor i hyresavtalen, att hyresgäster som ringer störningsjouren kan komma att debiteras, skulle det motverka syftet med att ha en störningsjour. Hyresgäster skulle då inte våga ringa, säger Kristina Styffe.

”Ska ringa störningsjouren”

Att Aram har ringt sju gånger under en månad menar hon heller inte är något konstigt.

– Jag ser inte att det här skulle vara ett onormalt ringande. Fastighetsägaren har en skyldighet se till att det är lugnt i fastigheten, de ska upprätthålla en bra boendemiljö enligt hyreslagen, säger Kristina Styffe.

Hem & Hyra har frågat fyra andra hyresvärdar i Göteborg om hur de hanterar sådana här ärenden, och ingen av dem fakturerar den som blivit störd. Tidningen har även skrivit om en annan person, som även han fått en faktura från samma fastighetsbolag för att ha ringt störningsjouren.

Bostadsbolagets växel, liksom flera andra personer på företaget, hänvisar SVT:s frågor till vd Susanne Bryngelsson-Lundahl. Men hon har inte återkommit.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer