Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Anna Norén, forskare i vatten- och miljöteknik på Chalmers tekniska högskola i Göteborg Foto: SVT/Helena Josefsson

Forskarna vill rena giftiga muddermassor i Göteborg

Uppdaterad
Publicerad

På botten i flera svenska hamnar ligger hundratusentals kubikmeter giftiga lermassor. Nu vill en grupp forskare på Chalmers starta en pilotanläggning i Göteborg för att få bukt med problemet.

– Av de massor man generellt plockar upp vid muddring så är ungefär 50 till 75 procent förorenat, säger forskaren Anna Norén.

När till exempel hamnar ska fördjupas och breddas så måste också mycket av bottensedimentet grävas upp. Den leran innehåller ofta miljögifter av olika slag som i dag dumpas i djuphålor i havet eller läggs på deponi.

– Bara i Göteborgs hamn måste man regelbundet muddra bort 200 000 kubikmeter sediment, säger Anna Norén, forskare i vatten- och miljöteknik på Chalmers.

Det handlar bland annat om tennföroreningar vilket innebär ett stort miljöproblem under en lång tid framåt.

– Det är ett miljöstörande ämne. Till exempel ostron, musslor och snäckdjur får det i sig, säger Anna Norén.

Effektiv reningsteknik

Målet med forskningsprojektet är att starta en pilotanläggning som ska rena giftiga muddermassor. Nu pågår experiment av olika slag och i de labbtester som gjorts har forskarna hittills lyckats få bort 64 procent av tributyltennet.

– Reglerna för vad som får läggas på en deponi har blivit strängare. En utmaning framåt ligger i att hitta en så effektiv reningsteknik som möjligt och att kunna hitta nya användningsområden för den här sortens lermassor.

Hamnen intresserad

Projektet är ännu i sin linda och forskningen finansieras med bland annat statliga pengar från Formas och SGU samt från EU-projektet Immerse.

– Göteborgs hamn är med i en referensgrupp och de är intresserade av projektet. Hur mycket en pilotanläggning kommer att kosta är oklart i dag eftersom vi ännu inte vet vilken storlek den måste ha.

Enligt henne måste de kunna visa att det inte finns kvar någon förorening som är farlig för människa eller miljö när muddermassorna renats, och det är något som Anna Norén ser positivt på.

– Målet är att vi har en pilotanläggning 2024, säger hon.

Tributyltenn (TBT)

TBT, förbjöds i båtbottenfärger för fritidsbåtar inom EU 1989 och sedan 2008 är det totalförbud även på fartyg.

TBT användes för att hålla båtskroven rena från havstulpaner, som är ett kräftdjur, och andra typer av djur och alger som fastnade på skroven.

Källa: Chalmers tekniska högskola

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.