Foto: SVT / arkiv

”Sänk ribban inför julen”

Publicerad

December brukar vara en månad med många måsten. Planering och inköp av julklappar, julgran och julmat. En tidig morgon med luciafirande. Baka pepparkakor och lussebullar. Skicka julkort. Snart är bägaren kanske full, och allt rinner över.

– Jag brukar göra jämförelsen med en höjdhoppare så här till jul. Risken är att du lägger ribban för högt, river och landar på ribban med en smäll. Lägg ribban lite lägre, känn att du kommer över och landa mjukt på mattan, säger Ingibjörg Jonsdottir, professor och chef för institutet stressmedicin i Göteborg.

8.000 personer i regionen var sjukskrivna för utmattning under förra året, vilket troligen är i underkant. Enligt Institutet för stressmedicin som forskar om utmattning är siffran snarare 11.000 personer, eftersom många har blivit feldiagnosticerade.

– Vi måste våga bryta normen för ”hur en jul ska vara”, vi glömmer att njuta av högtiden, vila och bara vara tillsammans och känna glädje, säger Ingibjörg Jonsdottir.

– Det är mer än helt okej att våga välja sin egen jul, när våra vanor går överstyr.

Inte julen enbart som är problemet

För många som stressar för mycket, har en hög belastning både hemma och jobbet, så kan ett ytterligare stresspåslag som till exempel att en anhörig går bort, en skilsmässa, eller till exempel julfirande innebära att man helt enkelt får ett överslag och blir sjuk.

Men att just julen skulle vara en den faktor som utlöser sjukdomen, så behöver det inte vara, utan det är alla faktorer ihop som utlöser psykisk ohälsa och utmattning, menar Ingibjörg Jonsdottir.

Dålig sömn tecken på att något är fel

Ett exempel på att man har för hög belastning är när sömnen är i olag. Att sova dåligt några nätter, är inga problem, men när sömnproblemen visar sig i att man sover för mycket, eller har svårt för att somna och kanske vaknar för tidigt under en lång tid kan det vara varningssignaler på att något är fel.

– Då kan det var dags att fundera på hur det är ställt i livet egentligen, säger Ingibjörg Jonsdottir.

– Det är helt okej att stressa ibland, men det är viktigt att vi då även prioriterar att vila och tar igen oss. Det är det som vi måste bli bättre på, och julen kan ju faktiskt bli en tid, när vi gör det. Men bristen på återhämtning är grundproblemet helt enkelt. Så sänk ribban, välj din egen jul och njut!

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer