Nu är det 150 år sedan som Dalslands kanals invigdes. Den består av bland annat sjöar, fjordar och vikar som binds samman av tolv kilometer sprängd och grävd kanal som börjar i Vänern. Därefter går den genom Dalsland, sydvästra Värmland och in i Norge.
Kanalen byggdes för att fungera som en transportled för järnbruken i området. Därefter blev den viktig för trä- och sågindustrin som senare tog över. På 70-talet lämnade den sista fraktskutan kanalen och idag ser trafiken annorlunda ut.
Flytande sommarstugor
– Mängden båtar och antalet slussningar skiljer sig inte så mycket från förr. Skillnaden är att det idag är att trafiken mest består av flytande sommarstugor på 40 fot. Men funktionen och sättet att jobba skiljer sig inte så mycket, säger kanaldirektören Benny Ruus.
Kan det blir 150 år till?
– Absolut. Vi har gott hopp om att det ska finnas möjlighet för seglation under långa perioder framåt. Personligen är jag väldigt övertygad att både kanalen och akvedukten i Håverud kommer öka i betydelse för Dalsland, säger Benny Ruus.