Matteo och hans mamma Linda-Marie Persson. Foto: SVT

Skolinspektionen: Fel att hålla fast sexårige Matteo

Uppdaterad
Publicerad

Sexårige Matteo hölls fast och trycktes ned mot golvet på sin skola i Mölndal. Skolinspektionen bedömde först att det inte var fel av läraren att göra så. Men nu svänger de i flera fall som rör fasthållningar.

Matteo hade bara hunnit gå ett par månader i förskoleklass, då han en skoldag blev fasthållen på golvet i skolans korridor av en lärare. Föräldrarna anmälde. En utredning gjordes av Skolinspektionen. Men de riktade ingen kritik.

Efter en omprövning har de nu ändrat sig. Det som hände var en kränkande behandling mot Matteo, menar man i sitt nya beslut.

När skolan inte fungerar

– Nu har vi ett papper, svart på vitt, att det som skolan gjorde var fel, säger Matteos mamma Linda-Marie Persson.

LÄS MER: Lärare tryckte ned Matteos huvud i golvet

Det är inte bara beslutet i Matteos fall som ändrats.

Efter att flera fall av direkt farliga fasthållningar i skolan uppmärksammats i media, bland annat av Ekot, så gick Skolinspektionen i januari i år ut och meddelade att de skulle göra en genomlysning av anmälningar som rört fall där skolpersonal använt sig av ett fysiskt ingrepp mot elever.

Totalt tittade de på 41 ärenden som kommit in under september 2015 till augusti 2016. Av dem beslutade man att sju ärenden skulle omprövas.

I fyra av de sju fallen har nu besluten ändrats.

– Ändringen innebär att vi bedömer att det var kränkande behandling, säger Skolinspektionens presschef Carina Larsson.

LÄS MER: Fasthållningen av Matteo ska omprövas

Matteos lärare har själv redogjort för Skolinspektionen vad som hände den dagen då Matteo hölls fast. Matteo, som har ADHD, var under lektionen stökig och hoppade på borden och kastade saker omkring sig.

Läraren har berättat att Matteo inte slutade, trots tillsägningar. Han togs då ut från klassrummet och i korridoren fick läraren ner Matteo på golvet, där han hölls fast.

Matteo försökte bita läraren, som då satte en hand mot hans huvud. Läraren uppskattar att Matteo hölls på det sättet i mindre än tio minuter.

Skolinspektionen: ”Ser på mönster och helhet”

I Skolinspektionens första beslut skrev de att läraren agerat proportionellt utifrån den situationen som uppstått.

Men efter omprövningen har Skolinspektionen svängt och skriver i sitt nya beslut att det inte är en rimlig åtgärd att under flera minuter trycka ned ett barn mot golvet. Därför är det att klassas som en kränkande behandling.

– Vi valde att gå igenom en del ärenden för att skerställa att vi har haft en bra hantering. I några fall ser vi att vi inte har sett en helhet och ett mönster som vi borde ha sett tidigare, säger Tommy Lagergren, avdelningschef på Skolinspektionen.

Tommy Lagergren, avdelningschef Skolinspektionen Foto: SVT

Men i fallet Matteo har ingen ny information framkommit. Varför ändrar ni er?

– Vi koncentrerade utredningen på varje händelse för sig, den akuta situationen och det ingripande som skolan gjorde. Nu ser vi på mönster och upprepade händelser.

Matteo har bytt skola

Det nya beslutet är efterlängtat av Matteos familj. Enligt mamma Linda-Marie Persson har Matteo mått mycket dåligt av hur han behandlades under sina första skolår.

– Han har under lång tid nu trott att det som hände var hans fel. Det har tagit stryk på honom, säger Linda-Marie Persson.

Matteo går i dag i en annan skola, där han trivs bättre.

Familjen har anmält sammanlagt nio händelser då Matteos hållits fast av skolpersonal på sin gamla skola i Mölndals stad. Men det är bara fasthållningen på golvet som nu kritiseras.

– Jag skulle vilja vet var gränsen går. Vad som är kränkande fasthållning och vad som inte är det, säger Linda-Marie Persson.

Och det tycker du inte att du fått svar på?

– Nej, absolut inte.

Utbildning behövs

Enligt Tommy Lagergren är det en svår avvägning om vilka fysiska ingrepp som är acceptabla. Han betonar att våld i skolan aldrig är okej, men att en lärare måste ingripa om en elev är på väg att skada sig själv.

Han anser också att det finns ett stort behov av kunskap på landets skolor, som bör åtgärdas genom utbildning och kompetensutveckling.

– Så att man kan möta elever i de här situationerna och framför allt undvika att de uppstår.

De fyra omprövade fallen där kränkande behandling konstaterats kommer nu att prövas av Barn och Elevombudet. Det är de som beslutar om barnen har rätt till skadestånd för de som de utsatts för.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

När skolan inte fungerar

Mer i ämnet