Sömnforskare Torbjörn Åkerstedt. Foto: TT/Pressbild Stockholms universitet

Sömnforskaren vittnade om busschaufförens trötthetsnivå

Uppdaterad
Publicerad

En sömnforskare har hörts som vittne i rättegången mot den chaufför som körde bussen som åkte av vägen och välte söder om Sveg 2017. Forskaren menar att det är extremt ovanligt att man inte är trött om man kör buss under samma förutsättningar som den åtalade busschauffören gjorde.

En del i kammaråklagare Mikael Bäckströms stödbevisning är sömnforskare Torbjörn Åkerstedts utredning kring hur trött busschauffören varit vid olyckstillfället. Utredningen utgår från en trötthetsskala som kallas Karolinska Sleepiness Scale, KSS – en skala som sträcker sig från ett till nio. Sju på skalan beskrivs som svår sömnighet.

Sömnforskare Torbjörn Åkerstedt gör bedömningen att busschauffören befann sig på nivån 7.2 på skalan vid olyckstillfället när bussen välte vid 07-tiden på morgonen. Då hade resan pågått i åtta timmar.

Bussolyckan i Härjedalen

– Alla människor kommer vara ordentligt trötta vid den här tidpunkten, är det så? frågade målsägandebiträde Linn Scholander forskare Torbjörn Åkerstedt under onsdagens förhandlingar.

– Ja, svarade han.

Haverikommissionen har kommit fram till att busschaffören inte brutit mot några regler gällande kör- och vilotider då chauffören tog två pauser under resans gång på 45 respektive 15 minuter.

”Ytterst ovanligt”

Scholander fortsatte sedan med att fråga sömnforskaren om det är möjligt att busschauffören inte hade känt sig trött under resan, som han har uppgett i förhör.

– Det ytterst ovanligt. Extremt ovanligt, svarade han.

Han sa också att man vid den här tidpunkten på dagen kommer att vara mindre uppmärksam, och tröttare. Det är utifrån variablerna tidpunkt på dygnet, vakentidens längd, sömnens längd och kvalitet, som sömnforskaren gör bedömningen att chauffören varit trött.

Viktigt med koffein

Torbjörn Åkerstedts rapport slog fast att det är mycket sannolikt att föraren led av svår sömnighet vid olyckstillfället, men att det inte går att fastställa huruvida chauffören faktiskt somnat eller inte.

Han framhöll under onsdagens förhandlingar hur det vid den här typen av resor – lång sträcka och körning nattetid – är viktigt med koffein:

– Man brukar klara en sådan här körning om man får i sig koffein. Det viktiga här är koffeinet, sa han.

Busschaufförens försvarsadvokat Ulrik Smedberg frågade bland annat om hur en smal väg påverkar tröttheten. Han frågade även om vilken inverkan att ta pauser har på vakenheten, och hur dagsljus påverkar.

– Man blir piggare av en rast, men snart återgår man till sömnighet igen, svarade Åkerstedt.

Det framkom under rättegångsförhandlingarna att forskare Tomas Åkerstedt inte var säker på om det varit ljust eller mörkt vid olyckstillfället. Han sa även att en smal väg och dagsljus gör föraren mindre trött.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussolyckan i Härjedalen

Mer i ämnet