Att kostnaderna för boendeparkering i Göteborg ska bli dyrare, eller mer marknadsanpassade, är något som redan slagits fast i stadens budget. Men Miljöpartiet vill gå längre än så, och helt avskaffa subventioneringen av gatuplatserna.
– I dagsläget har vi generellt sett gott om parkeringsplatser i Göteborg. I innerstaden står alltid minst 1000 parkeringsplatser tomma, säger Henrik Munck.
Problemet är att de tomma parkeringsplatserna till stor del finns i parkeringsgarage. Gatuparkeringarna upptas till stor del av boendeparkerare, vilket enligt Henrik Munck är problemets kärna.
– För att förbättra tillgängligheten för hantverkare och besökare behöver vi flytta boendeparkeringar in i p-husen.
Den här flytten tänker miljöpartiet att man ska få till genom att marknadsanpassa kostnaderna för boendeparkeringarna på gatorna, så att avgifterna hamnar i nivå med att stå i ett garage. Parkeringarna på gatorna ska då bli fria för exempelvis hantverkare och kunder.
Men innebär inte detta att bara boende med mycket pengar kommer ha råd att ha bil i Göteborg i framtiden?
– Det där är en politiskt vinklad, konstig fråga. Har man råd att ha bil överhuvudtaget är man inte ekonomiskt utsatt i den bemärkelsen, säger Henrik Munck.
”Ju mer vi subventionerar desto sämre för hantverkarna”
Både hantverkare och handlare borde bli nöjda med ett avskaffande av subventioneringen av boendeparkeringarna, menar Henrik Munck.
– Ju mer vi subventionerar desto sämre är det för hantverkarna och butikerna.
Ett förslag om att slopa subventioneringen är nu uppe på kommunstyrelsens bord, men frågan har än så länge bordlagts.
Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofi Hermansson, (S), säger till SVT Nyheter Väst att hon och hennes parti inte delar Miljöpartiets åsikt i frågan.
LÄS MER: Hantverkare protesterar mot minskning av parkeringsplatser