Foto: Göteborgs hamn

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Uppdaterad
Publicerad

Näringslivets kostnader för hamnkonflikten 2017 landar på 4,5 miljarder kronor, det visar en rapport som beställts av Svenskt Näringsliv.

Hamnfyran menar att det inte är en objektiv rapport, samtidigt ser inte APM Terminals att de har något ansvar i konflikten.

Hamnarbetarförbundets avdelning 4, även kallat Hamnfyran, har strävat efter att få till ett kollektivavtal eller en trepartslösning i Göteborgs hamn under en längre tid. Men arbetsgivaren APM Terminals har inte godtagit förslagen vilket lett till konflikt i hamnen.

Under 2017 har bland annat Hamn4an strejkat och haft blockad mot nyanställningar och övertidsarbete. Arbetsgivaren i sin tur genomförde en så kallad ”lockout”, vilket innebar att hamnen stängde ner sammanlagt 371 timmar.

”Har lett till stor skada”

Svenskt Näringsliv har gett företaget Damvad Analytics i uppdrag för att räkna ut vad konflikten kostat näringslivet. På ett seminarie på tisdagen presenterades siffrorna.

– Sedan 70-talet har vi haft två fackförbund som konkurrerat med varandra på hamnarna i Sverige, men det är främst i Göteborgs hamn, som är Sveriges största, där det märks av, säger Peter Jeppson, vd för Svenskt näringsliv, vid presentationen av rapporten, och fortsätter:

– Konflikten har lett till stor skada, men vi har inte vetat hur stor den skadan varit därför har vi bett om den här utredningen.

Enligt rapporten rör det sig om 4,5 miljarder kronor, en tredjedel av kostnaderna beror på ökade logistikkostnader pågrund av omdirigeringar av gods. De övriga tre miljarder kronorna beror på de förseningar av transporter som konflikten inneburit.

Utöver kostnaderna för förseningar och omdirigeringar har konflikten enligt Svenskt Näringsliv inneburit att koldioxidutsläppen ökat med 70 000 ton – vilket innebär 80 miljoner kronor i samhällsekonomiska kostnader.

”Har varit utsatta av Hamnarbetarförbundet”

APM Terminals har inte tagit del av rapporten och kan därför inte uttala sig.

– Jag får hänvisa dig till Svenskt Näringsliv som är de som har gjort rapporten tills vidare, säger APM Terminals  kommunikationschef Annika Hilmersson.

Ser APM Terminals att de har någon del i ansvaret för de kostnader hamnkonflikten inneburit?

– APM Terminals har varit utsatta av Hamnarbetarförbundet då de utförde blockad av nyanställda, visstidsanställda och extrapersonal, i vår verksamhet under 153 dagar 2017. Vår verksamhet är beroende av flexibilitet då våra kunder inte alltid kan komma på utsatt tid. Som arbetsgivare sitter vi i en moment 22-situation, säger Hilmersson och välkomnar regeringens utredning kring strejkrätten.

”De vill inskränka strejkrätten”

Hamnarbetarförbundets ordförande, Eskil Rönér, menar att kostnaderna främst beror på arbetsgivarens egna lockout.

– Vi strejkade i åtta timmar, det var inte den avgörande kostnaden det året.

Ser ni att ni har någon del i ansvaret av de kostnader som konflikten lett till?

– Vi tar ansvar för konsekvenserna av våra egna stridsåtgärder, men inte för arbetsgivarens lockout och de kostnader som det medförde, säger Rönér.

I ett pressmeddelande ställer fackförbundet sig kritiska till rapporten över lag och menar att det är en del i påverkansmaterial för att regeringen ska inskränka strejkrätten.

Regeringens utredning om en förändrad strejkrätt skulle varit klar den 30 maj, men beräknas nu presenteras den 20 juni.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.