Det var i tisdags som Christin Lundberg skulle genomföra en betalning till en person hon inte kände. Varje gång hon försökte swisha beloppet 395 kronor fick hon ett meddelande: ”Tekniskt fel”.
– Jag testade igen och igen och fick samma meddelande varje gång, säger hon.
På det femte försöket ska hon istället ha fått ett meddelande att mottagaren inte har swish.
– Men det stämde ju inte. Han hade visst swish, säger Christin Lundberg.
En stund senare fick hon en chock när hon upptäckte att beloppet hade dragits varje gång, trots felmeddelandena.
– Jag ringde banken Nordea som bara svarade att de tyvärr hade tekniska problem. Jag fick inget svar på hur jag skulle få tillbaka pengarna, ingenting.
Hade tur
Christin Lundberg ringde istället mottagaren, som var ärlig.
– Han såg att han fått betalt fem gånger och skickade tillbaka fyra av summorna. Även han fick felmeddelanden, trots att pengarna gick fram.
Enligt Christin var det hennes enda räddning.
– Hade inte mottagaren varit ärlig hade jag känt mig helt maktlös. Jag upplever att banken inte var intresserad av att hjälpa mig.
På Nordea bekräftar man de tekniska problemen, som pågått ett par dagar.
– Problemen låg hos bankgirot och drabbade alla banker, inte bara oss, säger Janina Pfalzer, pressekreterare på Nordea.
Janina Pfalzer säger dock att banken visst skulle ha ersatt Christin Lundberg.
– Vår princip är alltid att om kunden inte har gjort något fel ska den hållas skadelös. Självklart ska man få hjälp när man ringer vår kundtjänst, säger hon.
Nordea går nu manuellt igenom alla transaktioner sedan de tekniska problemen.