Tekniska problem på Västtrafik – appen låg nere

Uppdaterad
Publicerad

Under måndagen hade Västtrafik stora tekniska problem med biljettsystemet i företagets app Västtrafik to go. Vid 15-tiden hade problemen löst sig och det ska gå att betala i appen igen.

Problemen började vid 07.30-tiden under morgonen. Västtrafik meddelade på sin hemsida att appen Västtrafik to go hade problem med biljettsystemet.

”Just nu kan du inte köpa biljetter eller visa upp din biljett i appen”, skrev Västtrafik.

Istället hänvisades resenärer till återförsäljare för att kunna köpa biljett. Enligt Västtrafiks störningshantering är kontrollanterna informerade om felet, och ingen resenär kommer att drabbas av någon tilläggsavgift på grund av felet.

Vid 09.30-tiden var det fortsatta problem med biljettappen.

– Det är fortfarande samma bekymmer som tidigare, vi uppmanar resenärer att gå till återförsäljare för att köpa biljett. Vi har i nuläget ingen prognos för när det ska vara åtgärdat, säger Carl Hansson på Västtrafiks störningshantering.

Under förmiddagen kunde man fortsatt inte köpa biljett i appen.

– Den är fortfarande ur funktion men nu har vi möjlighet att skicka tillfälliga biljetter, så under tiden som det är problem med appen skickar vi ut biljetter som gäller i hela regionen i 30 minuter. Inga resenärer kommer få tilläggsavgifter, säger Göte Andersson på Västtrafiks störningshantering.

Biljetten förlängs automatiskt om störningen varar längre skriver Västtrafik på sin hemsida.

15.10-tiden hade problemen löst sig och appen gick att använda igen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.