En minderårig pojke stoppades av polisen när han körde A-traktor i över 100 kilometer i timmen. Det här är en arkivbild. Foto: SVT

Transportstyrelsen skärper kraven för A-traktorer

Uppdaterad
Publicerad

Från och med maj nästa år måste alla som har en A-traktor kontrollbesiktiga sina fordon vartannat år.

– Det känns som att dom vill ha bort oss från vägarna helt enkelt, säger Daniel Åhman, A-traktor ägare.

Minst 40 olyckor har inträffat sedan årsskiftet. Många fordon är i dåligt skick, med undermåliga bromsar eller så är bilarna trimmade. Med regelbunden besiktning hoppas Transportstyrelsen och polisen förbättra säkerheten på vägarna.

Totalt finns det nästan 20.000 Epa-traktorer och A-traktorer i Sverige. Fordon med en maxhastighet på 30 km i timmen som för många unga på landet spelar en viktig roll för att kunna ta sig fram.

– Jag tyckte det var tråkigt att åka moped, speciellt på vintern, det var mycket skönare att sitta varmt. Det är ett bra transportmedel helt enkelt, och alla kompisar hade Epa-traktorer och A-traktorer och då tänkte jag, att jag kan bygga en själv, säger Daniel Åhman, A-traktorägare.

Körde 2.000 mil om året

Daniel har kört 6.000 mil i sin A-traktor under de tre år han har ägt fordonet och det är många timmar som hans gamla mammas Mercedes har blivit omhuldad, reparerad och ombyggd. Den är mörkblå, I framrutan står det med en dekal ”Stenshult” en liten ort utanför Uddevalla.

Framifrån ser det verkligen ut som en vanlig bil, men från sidan stämmer bara främre halvan jämfört med en vanlig bil, bakre halvan ser väldigt kapad ut. När Daniel startar bilen, mullrar det väldigt, och när vi börjar rulla, skrapar det oroväckande av avgassystemet som släpar i marken och låter mest som om det ska trilla av när som helst.

– Det är många som är sura när vi kör på vägarna, säger Daniel Åhman. Många tutar och vill att vi ska flytta på oss. Men får vi bara köra 30, då kör vi 30. Det är många som gärna vill ha en hastighetshöjning till 45. Då skulle trafiken flyta bättre, och en moped får ju göra 45 km/timmen och där är säkerheten sämre än i en A-traktor.

Hur behandlar polisen er på vägarna?

– Jag kan bara säga för egen del, inte så bra tyvärr. Det känns som att dom vill ha bort oss från vägarna helt enkelt, säger Daniel Åhman, A-traktorägare.

Varför tror du att det blivit så?

– Många har trimmat sina A-traktorer och Epa-traktorer och inte kört i maxhastigheten 30 km i timmen, utan varit ute och sladdat och lekt, och då är det klart att både folk i omgivningen och polisen blir sura, säger Daniel Åhman.

Positiv till den nya lagen

Vad tycker du om den nya lagen att det blir kontrollbeskiktning av A-traktorer?

– Jag tycker att det är bra, eftersom det är besiktning vartannat år för Epa-traktorerna, så varför inte ha samma villkor för A-traktorerna? Det är ju minst lika mycket bilar, de också, och det borde vara samma krav på säkerheten där med, säger Daniel Åhman, A-traktorägare.

Kan det här innebära slutet för A-traktorerna?

– Nej, det tror jag inte, men det blir nog mycket färre fordon på vägarna, det är många som är i dåligt skick idag, som garanterat kommer att försvinna tror jag.

Nu har du fyllt 18 år och har en vanlig bil, ska du fortsätta köra din A-traktor?

– Nej, det blir bara personbil, säger Daniel Åhman, A-traktorägare.

Och vad kommer att hända med din bil nu?

– Den kommer min lillasyster ta över, hon fyller 15 år i september, så den kommer nog att få glida omkring lite mer, säger Daniel Åhman och ler.

De nya besiktningsreglerna

Beslutet innebär att besiktningsintervallen för motorredskap klass 1, EG-mobilkranar, släpvagnar som dras av sådana fordon, bilar ombyggda till motorredskap (s.k. Epa-traktor) och bilar ombyggda till traktorer (s.k. A-traktor) ändras så att kontrollbesiktning ska ske första gången efter fyra år och därefter vartannat år.

Bestämmelserna träder i kraft den 20 maj 2017, men ska tillämpas först på besiktningar som görs fr.o.m. den 20 maj 2018.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.