I klippet hör du Johan Trouvé om hur länge containerbristen kan hålla i sig.
Av allt gods som lämnar eller kommer till Sverige går 90 procent via landets hamnar. Det menar Göteborgs hamn som i sin tur hanterar 50 procent av Sveriges containerhandel.
Under pandemin har det dock uppstått störningar i den globala handeln vilket gjort att det blivit brist på containrar och fartyg. När människor slutade lägga sina pengar på resor, restauranger och tjänster så ökade istället konsumtionen.
– I början av pandemin trodde man att efterfrågan skulle gå ner och rederierna drog därför ner på utbudet av transporter. Men istället blev det tvärtom och då uppstod det en brist på kapacitet, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn.
Ökade fraktpriser
Det har i sin tur orsakat att många varor försenats och att fraktkostnaderna ökat. Innan pandemin kostade en containerfrakt mellan Asien och Sverige i snitt 2 500 dollar men nu är priset 15 000 dollar enligt Sundmark.
I Göteborgs hamn finns en balans mellan hur mycket som exporteras och importeras. Det har gjort att hamnen haft bättre tillgång på containrar än vissa andra hamnar, menar försäljningschef Claes Sundmark. När en container med importvaror töms kan den snabbt fyllas med nya varor som ska exporteras.
Men eftersom krisen är global så kan svenska företag drabbas av försenade leveranser till följd av att hamnar i andra länder inte har tillräckligt med containrar att lasta.