Rapporten Air Quality in Europé släpptes idag och där finns både bra och dåliga nyheter.
De bra nyheterna är att utsläppen minskar. De dåliga är att hundratusentals människor runt om i Europa fortfarande dör i förtid på grund av dålig luftkvalitét.
Rapporten bygger bland annat på inrapportering av luftkvalitetsdata från Sveriges kommuner, som visar att endast tre kommuner i Sverige överskred EU:s gränsvärden 2016. En av kommunerna var Göteborg som överskred halterna för kvävedioxid.
– Det beror på flera olika faktorer. Det ena är att vi är en ganska stor svensk stad. Dessutom har vi en väldigt stor väg som passerar rakt genom stan, E6:an, och detta gör att halterna blir höga, säger Erik Svensson, miljöutredare på Göteborgs stad.
Påverkar människors hälsa
Andra anledningar till de höga föroreningarna i Göteborg är att Göteborgs Hamn och industriverksamheterna i stadens ytterkanter bidrar med utsläpp till luften, bland annat en hög halt av kväveoxider.
En annan orsak är trafiktätheten i Göteborg och stadens topografi, där nivåskillnaderna gör att luften lägger sig som ett lock över föroreningarna.
– Det har ju definitivt en påverkan på människors hälsa. Framförallt redan utsatta grupper, personer med luftrörsbesvär, hjärt- kärlsjukdomar och små barn är mer känsliga, säger Erik Svensson.
Finns det något man bör tänka på om man tillhör någon av dessa grupper?
– Om du är särskilt känslig så kan det vara bra att undvika att vara i närheten av särskilt stora vägar. Halterna varierar från dag till dag. En blåsig och regnig dag är halterna mindre än en varm och vindstilla dag, säger Erik Svensson.
Kan bli värre under byggande av Västlänken
Västlänken, det stora byggprojekt som just nu dominerar stadsplaneringen i Göteborg kommer få stor inverkan både på stadens utformning och även på luftkvalitén.
Ser ni att byggandet av Västlänken kommer påverka luftutsläppen positivt eller negativt?
– Under byggperioden har vi sett att det kan bli något ökade halter på grund av arbetsmaskiner. Men på lång sikt hoppas vi att Västlänken ska skapa förutsättningar för att minska biltrafiken i centrala stan, säger Erik Svensson.
Från Naturvårdsverkets håll är man försiktigt optimistisk till rapportens resultat, även om man ser att det fortfarande är lång väg att gå.
– Även om luftkvalitén i Europa långsamt blir bättre så visar rapporten tydligt att vi behöver fortsätta luftvårdsarbetet. Problemet med luftkvaliteten i städerna kommer från både lokala, nationella och internationella källor, och vi behöver jobba på alla nivåer för att komma tillrätta med problemet, säger Anna Engleryd, ordförande för FN:s luftvårdskonvention och medarbetare på Naturvårdsverket.