Tuva Sillrén kan teckenspråk, men personalen på hennes skola kan inte det, berättar föräldrarna. Foto: SVT

Föräldrarnas kritik mot särskolan: Nioåriga Tuva går bakåt i utveckling

Uppdaterad
Publicerad

Nioåriga Tuva Sillrén får inte det särskilda stöd hon behöver i särskolan – i stället går hennes utveckling bakåt. Det anser hennes föräldrar som också menar att skolpersonalen bara kan enstaka tecken och därför inte kan lära Tuva det hon behöver.

– Att inte få tillgång till ett språk, det är ju fruktansvärt, säger Lisa Sillrén. 

I klippet ovan berättar Tuvas mamma mer om bristen på teckenspråksundervisning. 

Tuva Sillrén har Aicardis syndrom som innebär en intellektuell utvecklingsstörning. I Tuvas grupp på Katrinebergs grundsärskola i Mölndals stad går elva barn mellan 9 och 15 år.

Alla barn i klassen har alla omfattande omvårdnadsbehov och de flesta är helt bundna till sin rullstol, ingen har teckenspråk som kommunikationssätt. Därför blir även Tuva mycket stillasittande. Det här berättar hennes föräldrar, Lisa och Rickard Sillrén. 

– Det är förödande för hennes kropp. Hon älskar att röra på sig och behöver det, för sin benskörhet, skolios och balans, säger Lisa Sillrén.  

Lisa berättar att det finns dagar då Tuva inte kommer ut alls. Och att hon inte utvecklats någonting sedan hon började skolan. 

– Hon har backat. Hon tecknar till exempel mycket slarvigare och i mindre utsträckning. Hon skulle verkligen behöva den där draghjälpen och utmaningen från andra som ligger steget före henne, säger Lisa Sillrén.

”Ett eget språk”

Personalen på skolan saknar lärarutbildning, förutom en person som coachar de andra en halvtimme i veckan, enligt Lisa. Hon berättar också att de inte kan teckenspråk, utan bara grundläggande tecken i varierande grad.  

– Teckenspråk är verkligen ett eget språk. Tuva kan långt över 2500 tecken. Då behöver man ligga steget före och utmana henne för att hon ska komma vidare. 

En överläkare på hörselmottagningen stödjer föräldrarnas bild av att Tuva behöver teckenspråkskunniga lärare. I ett intyg från läkaren står att den som Tuva kommunicerar med måste vara “mycket kunnig i teckenspråk” och att “om Tuva ska kunna utvecklas i sin kommunikation med andra människor så behöver hon tillgång till människor runt sig som kan tolka och förstå hennes teckenspråk och hennes sätt att teckna”.

”Ont i hjärtat”

Tuvas föräldrar har skrivit en klagomålsanmälan till kommunen, ansökt om modersmålsundervisning två gånger och anmält bristerna till Skolinspektionen.

Men ingenting har hänt.

Carina Olsson är rektor för Katrinbergs grundsärskola där Tuva går. Hon vill inte ställa upp på en intervju, trots att SVT lämnar in en fullmakt.

Hon hänvisar istället till det svar som kommunen gett till Skolinspektionen. Där skriver kommunen att elevens behov av stöd och omsorg väl kan tillgodoses vid Katrinebergs grundsärskola och att skolgången är välfungerande.

– Vi får ju ont i hjärtat, för Tuva har kapacitet, säger Lisa Sillrén.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.