Ett beläggningsarbete på väg 40 mellan Bollebygd och Borås skulle visa sig bli en krångligare historia än Trafikverket räknat med. I september reparerades vägen på sträckan. Och kort efter haglade klagomålen från bilister in till Trafikverket, vilket SVT Nyheter Väst har rapporterat om tidigare. De hade fått däcken totalförstörda av asfalt som fastnat på gummit, och lacken förstörd av stenskott.
Det trots att hastighetsgränsen sänktes från det normala 100 km/h till 70 km/h på den aktuella sträckan, för att minska risken för stenskott.
Men nu visar det sig att lagningsarbetet gjordes i onödan, för sträckan måste repareras på nytt.
Vägmaterialet håller inte
När Trafikverket under torsdagskvällen var ute och saltade sträckan märkte de att bindemedlet för beläggningen löstes upp.
– Därför håller inte beläggningsarbetet vi gjorde i septemeber för våra kvalitetskrav. Det var inte meningen att vi skulle ha gjort om arbetet från början, detta märkte vi först när vi saltade, säger Charlie Dib, enhetschef Underhåll Trafikverket.
Hur kunde det bli så här fel?
– Det är ju väldigt olyckligt att det har blivit så här. Det är en vanlig metod som används frekvent, så jag vet inte varför det inte fungerade den här gången. Vi behöver analysera varför det inte höll på den här sträckan, säger Charlie Dib.
Enligt Borås tidning var det en bilist som i veckan upptäckte nya fel på vägbanan, och att Trafikverket efter det åkte ut och kontrollerade vägen.
Med start ikväll ska hela sträckan repareras på nytt. Vägarbetet beräknas vara klart om två veckor. Även denna gång kommer Trafikverket sänka hastigheten på sträckan till 70 km/h, för att minska risken för stenskott.
Risk för nya stenskott
Och vad som kommer att hända med de som fick sina bilar förstörda är oklart.
– Vi har en process som pågår kopplad de till skadeanmälningarna som vi har fått in, så vi får se vad som händer med dem, förklarar Charlie Dib.
Han säger att det finns risk att man får stenskott eller asfalt på däcken om man kör sträckan nu.
– Men vi försöker miniminera risken genom arbetet vi gör nu. Följer man hastighetsgränsen så minskar också risken.
Så såg det ut
Nedan ser du ett klipp från när en Västtrafikbuss trotsade omkörningsförbudet när vägarbetet pågick.