Flera personer skadades efter att en personbil krockat med en lastbil på riksväg 40. Väg- och Broräckesföreningen har länge försökt varna för olycksrisken med underdimensionerade vägräcken. Foto: Niklas Göransson

Kritiken från Vägräckesföreningen efter dödsolyckan: Vi har varnat för räckena

Uppdaterad
Publicerad

Två vuxna dog och ett barn skadades i den svåra olyckan på riksväg 40. Vid olyckan plöjde en lastbil rakt genom tre vägräcken och in i mötande trafik, och nu väcks kritik från experter.

– Vi har länge varnat för att räckena är underdimensionerade, säger Göran Fredriksson på Svenska Väg- och Broräckesföreningen till SVT Nyheter.

För drygt ett år sedan skedde en liknande olycka bara ett fåtal mil bort på samma vägsträcka. Då körde en buss genom räcket och välte mellan filerna med 19 passagerare ombord. Alla inblandade klarade sig med lindriga skador den gången.

Göran Fredriksson på Svenska Väg- och Broräckesföreningen, en branschorganisation för företag verksamma inom trafiksäkerhet, säger att han flera gånger tagit upp den olyckan som ett exempel på att kapaciteten på räckena behöver höjas.

– Vi är väldigt besvikna på att reaktionerna från Trafikverket har uteblivit, säger han.

SVT Nyheter har kontaktat Trafikverket, som avböjer att kommentera kritiken.

Står inte emot lastbilar

Den typ av vägräcken som sitter på riksväg 40 är dimensionerade för att stå emot bilar på upp till 1 500 kilo. Lastbilen som var inblandad i olyckan är en så kallad trailerdragare som väger upp mot 40 ton.

På senare tid har Trafikverket börjat rusta många motorvägar med räcken av högre kapacitet, som klarar upp mot tio ton. Men inte heller de står emot en tyngre lastbil eller buss om den kommer i hög hastighet eller tvär vinkel.

Så skedde i en svår olycka på E4 utanför Huskvarna i september förra året då en lastbilsförare tappade kontroll över fordonet som välte över hela vägen.

Ska vara säkert

Räcken som klarar att stå emot tyngre fordon finns i dag bara på ett fåtal ställen, exempelvis vid motorvägar som löper nära höghastighetståg och nära vattentäkter.

Men Göran Fredriksson tycker att det är angeläget att skala upp kapaciteten på alla motorvägar och även riksväg 40.

– Allt går inte att förebygga men det är för klent på de här vägarna. Fordonen blir bara tyngre och tyngre, och det här är vägar som ska vara extra säkra, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.