I snart två år har bygget av Västlänken pågått i Göteborg och Korsvägen är en av tre platser där det jobbas för fullt. Där ska en tågstation stå klar om fyra år.
Men för ett tag sedan nåddes en millstople i bygget. Efter en arbetstakt av runt 10 meter i veckan i servicetunnel 207, vid Södra vägen och under Liseberg, har man kommit fram till en knupunkt. Bakom en tio meter bred vägg ska nu den nya stationen börja ta form, och det riktiga stationsarbetet börja.
Liten påverkan av coronapandemin
Coronapandemins framfart till trots, har arbetet inte påverkats särskilt mycket.
– Vi bygger på alla ställen nu och tittar på hur vi kan omfördela arbetet. Vi räknar med att vi har 90 procent av full produktion och bortfallet löser vi genom omprioriteringar, säger Ulf Angberg, kommunikationsansvarig Västlänken.
Vad tror du folk kommer tänka när västlänken är klar 2026?
– Om man tittar på andra stora byggnationer på andra platser, så kanske de väcker oro i början när man planerar, men ofta är det så att när projektet väl är invigt ser man det som en naturlig del av infrastrukturen.
Följ med 300 meter in i tunneln i klippet ovan