Starta klippet för att se hur bygget vid Liseberg ser ut just nu. Foto: SVT

Arbetstunnel vid Liseberg klar – följ med ner i underjorden

Uppdaterad
Publicerad

Liseberg har fått stänga och ligger öde och övergivet. Men 17 meter under berg- och dalbanorna pågår arbetet för fullt. Det är arbetstunnel 207 som har nått över 300 meter in i berget.

– Det är ett komplext arbete, säger Jonas Fransson, produktionsledare Trafikverket.

I snart två år har bygget av Västlänken pågått i Göteborg och Korsvägen är en av tre platser där det jobbas för fullt. Där ska en tågstation stå klar om fyra år.

Men för ett tag sedan nåddes en millstople i bygget. Efter en arbetstakt av runt 10 meter i veckan i servicetunnel 207, vid Södra vägen och under Liseberg, har man kommit fram till en knupunkt. Bakom en tio meter bred vägg ska nu den nya stationen börja ta form, och det riktiga stationsarbetet börja.

Västlänken

Liten påverkan av coronapandemin

Coronapandemins framfart till trots, har arbetet inte påverkats särskilt mycket.

– Vi bygger på alla ställen nu och tittar på hur vi kan omfördela arbetet. Vi räknar med att vi har 90 procent av full produktion och bortfallet löser vi genom omprioriteringar, säger Ulf Angberg, kommunikationsansvarig Västlänken.

Vad tror du folk kommer tänka när västlänken är klar 2026?

– Om man tittar på andra stora byggnationer på andra platser, så kanske de väcker oro i början när man planerar, men ofta är det så att när projektet väl är invigt ser man det som en naturlig del av infrastrukturen.

Följ med 300 meter in i tunneln i klippet ovan

Västlänken – omdebatterat infrastrukturprojekt

I mitten på 1800-talet byggdes Göteborgs centralstation, som enligt den tidens teknik blev en säckstation, det vill säga vägen som tågen åker in blir samma väg som tågen åker ut. En teknik som fungerar bra så länge trafikbelastningen inte är för hög.

Västlänken blir en genomfartsstation med dubbelspårig järnvägsförbindelse åt bägge hållen. Totalt ska den bli åtta kilometer lång varav sex kilometer kommer att gå i tunnel.

Bygget började i maj 2018 och omfattar bland annat även tre underjordiska och fyrspåriga stationer: Centralstationen, Hagakyrkan och Korsvägen.

Arbetet ska vara färdigt 2026 och beräknas kosta 20 miljarder kronor (2009 års penningvärde.)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västlänken

Mer i ämnet