Om farhågorna som presenteras i Dagens Nyheter stämmer är det långt kvar innan trafikkaoset i Göteborg är över.
Det är de stora leverantörerna AGN i Haga och WLC vid Korsvägen som varnar för stora förseningar. Och visst kan det bli förseningar, medger Trafikverkets projektchef – men inte så stora.
– Vi är ett till ett och ett halvt år försenade utifrån den kontraktstidsplan vi skrev på 2018. Och vi är oense om orsaken till förseningen. I och med det är vi också oense om framtiden, säger Bo Larsson.
Men det som står på skyltarna, att det är klart 2026, kan vi glömma?
– Låt oss återkomma till det när vi har reglerat historiken. Vi har ju full produktion på alla ställen utefter linjen och många av delarna kommer att vara klara till 2026. Men vi har en ökad osäkerhet kopplad till Haga-Korsvägen, beroende på den sena starten av produktionen – som inte var enligt plan.
Vad berodde den på?
– Det handlar om allt från resurstillsättning hos våra leverantörer och planeringen av hur man vill genomföra arbetena.
Stötte man på oväntade problem också?
– Ja, i det som är kopplat till arbetstunnel 210, från Linnéplatsen ner mot huvudtunneln under Hagakyrkan, har vi haft ett ökat läckage vilket gjort att vi fått injektera mer för att täta tunneln. Det har tagit mycket längre tid än planerat, men det är reglerat och ersatt, säger Bo Larsson.
Fler orsaker
Men leverantörerna pekar på en rad saker som de menar orsakar ytterligare förseningar. Bo Larsson kontrar med att de måste ta ansvar för sina anbud.
– De måste kunna påtala och beskriva konsekvenser av förändringar. Vår uppfattning är att de i dagsläget inte har kunnat leverera ett underlag som visar att det är ändrade förutsättningar.
Skuldfrågan och ansvarsfördelningen måste redas ut. Om man inte lyckas göra det på egen hand finns alltid möjligheten att gå till domstol.
– Vår ambition är att vi ska hitta en väg framåt och lösa det här. Men i komplicerade ärenden kan vi behöva ta hjälp av domstol för att reda ut ansvarsfördelningen, säger Bo Larsson.