Elbussar är inget nytt i Västsverige, men det som länge varit en testverksamhet etableras nu ordentligt. I december i år kommer Västtrafik sätta in omkring 150 nya elbussar i linjetrafik runt om i regionen. Vilket gör att Västsverige är bäst i Norden på på elektrifierad kollektivtrafik, åtminstone ett tag.
– Ja, det stämmer, men jag tror inte vi kommer vara det så länge då det närmast pågår en kapptävling. Det händer jättemycket och det händer överallt, säger Hanna Björk, hållbarhetschef Västtrafik.
Vill nå miljömål
Bussarna kommer att köra i Göteborg, Partille och Mölndal.
– Att dra igång en sådan här satsning är faktiskt ganska stort, och det är för att uppnå våra högt uppsatta miljömål som vi gör den, säger Hanna Björk.
De 150 elbussarna ingår i en större upphandling som omfattar 370 bussar, antingen el, biogas eller bussar som går på flytande biodrivmedel. Upphandlingen är på 8 miljarder och sträcker sig över tio år.
– Satsningen är inom budget. Och även om elbussar är dyrare i inköp är de billigare i drift. Men prisskillnaderna kommer minska ju fler som säljs tror jag, säger Hanna Björk.
Framtidssatsning för miljön
Satsningen på elektrifiering inleddes 2019 då ungefär 60 elbussar sattes i trafik i Göteborg, Lidköping, Borås, Ale och Uddevalla.
Och målsättningen är hög. Västtrafik siktar på att all stadstrafik i regionen ska vara eldriven om tio år, år 2030. En satsning som kommer innebära mindre utsläpp och buller i stadsmiljön.
– Jag tror vi kommer klara det. Och förändringen gäller hela Europa när kommande upphandlingar görs. Alla är på väg mot elektrifiering, säger Hanna Björk, hållbarhetschef Västtrafik
Just nu pågår arbetet med att bland annat installera nya laddstolpar och bygga nya depåer för bussarna. Bussarna tillverkas av Volvo.
Nedan ser du ett klipp från SVT Nyheter Västs arkiv om projektet Electricity i Göteborg, som ska främja ett hållbarare transportsystem.