150 nya elbussar till kollektivtrafiken är på ingång. Foto: SVT

Västsverige snart störst i Norden på elbussar

Uppdaterad
Publicerad

Strax innan nyår kommer Västtrafik sätta in runt 150 nya elbussar i trafik. Satsningen innebär att Västsveriges kollektivtrafik då kommer ha flest linjer med elbussar i Norden. Sammanlagt kommer 34 linjer vara elektrifierade inför nyår 2021.

Elbussar är inget nytt i Västsverige, men det som länge varit en testverksamhet etableras nu ordentligt. I december i år kommer Västtrafik sätta in omkring 150 nya elbussar i linjetrafik runt om i regionen. Vilket gör att Västsverige är bäst i Norden på på elektrifierad kollektivtrafik, åtminstone ett tag.

– Ja, det stämmer, men jag tror inte vi kommer vara det så länge då det närmast pågår en kapptävling. Det händer jättemycket och det händer överallt, säger Hanna Björk, hållbarhetschef Västtrafik.

Vill nå miljömål

Bussarna kommer att köra i Göteborg, Partille och Mölndal.

– Att dra igång en sådan här satsning är faktiskt ganska stort, och det är för att uppnå våra högt uppsatta miljömål som vi gör den, säger Hanna Björk.

De 150 elbussarna ingår i en större upphandling som omfattar 370 bussar, antingen el, biogas eller bussar som går på flytande biodrivmedel. Upphandlingen är på 8 miljarder och sträcker sig över tio år.

– Satsningen är inom budget. Och även om elbussar är dyrare i inköp är de billigare i drift.  Men prisskillnaderna kommer minska ju fler som säljs tror jag, säger Hanna Björk.

Framtidssatsning för miljön

Satsningen på elektrifiering inleddes 2019 då ungefär 60 elbussar sattes i trafik i Göteborg, Lidköping, Borås, Ale och Uddevalla.

Och målsättningen är hög. Västtrafik siktar på att all stadstrafik i regionen ska vara eldriven om tio år, år 2030. En satsning som kommer innebära mindre utsläpp och buller i stadsmiljön.

– Jag tror vi kommer klara det. Och förändringen gäller hela Europa när kommande upphandlingar görs. Alla är på väg mot elektrifiering, säger Hanna Björk, hållbarhetschef Västtrafik

Just nu pågår arbetet med att bland annat installera nya laddstolpar och bygga nya depåer för bussarna. Bussarna tillverkas av Volvo.

Nedan ser du ett klipp från SVT Nyheter Västs arkiv om projektet Electricity i Göteborg, som ska främja ett hållbarare transportsystem.

Linjer som elektrifieras från och med december 2020 (Källa Västtrafik).

58 Eketrägatan – Nordstan – Bergsjön82 Marklandsgatan – Brottkärr83 Frölunda – Sisjön84 Marklandsgatan – Flatås – Sisjön86 Frölunda – Sisjön – Bifrost – Kallebäck90 Frölunda – Majorna – Järntorget91 Frölunda – Påvelund – Järntorget92 Frölunda Torg – Åkered – Näset93 Frölunda Torg – Hults by – Näset94 Frölunda Torg – Önnered – Näset95 Marklandsgatan – Flatås – Frölunda Torg97 Frölunda Torg – Påvelund – Fiskebäck99 Frölunda – Eriksberg – Hjalmar Brantingsplatsen114 Saltholmen – Brunnsparken184 Arendal – Kungssten – Marklandsgatan185 Volvo Torslanda – Marklandsgatan – Frölunda193 Näset – Hults Bro – Operan194 Önnered – Operan196 Åkered – Önnered – Operan197 Fiskebäck – Påvelund – Operan501 Stärtered – Svingeln502 Furulund – Svingeln510 Partille – Utby – Heden513 Partille – Sävedalen – Heden514 Partille C – Vallhamra – Östra Sjukhuset515 Partille – Östra Sjukhuset – Gamlestaden517 Furulund – Partille C518 Jonsered – Stärtered – Partille C519 Jonsered – Kåhög – Partille C751 Mölnlycke – Mölndal – Frölunda753 Heden – Mölndal – Chalmers – Heden755 Kållered – Rävekärr – Mölndal757 Linnéplatsen – Mölndal758 Heden – Mölndal – Marklan dsgatan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.