Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Vill sätta Borås på kartan

Högskolan i Borås lägger 310.000 på Almedalen och skickar över 20 anställda. Foto: SVT/TT

Vid årets Almedalsvecka gör Högskolan i Borås sin hittills största satsning någonsin. Lärosätet lägger i år 310.000 kronor på evenemanget och skickar över 20 anställda.

– Vi bestämde inför 2016 att göra en större satsning på Almedalen. Förutom kunskapsutveckling för medarbetare och nätverk är det här ett sätt att sätta högskolan i Borås på kartan, säger Björn Brorström, rektor på högskolan.

Genom samarrangemanget mellan den Västsvenska arenan kommer Högskolan i Borås arrangera fyra seminarier, inom profilområden som digitalisering och hållbar utveckling.

 – Om vi inte var med skulle vi missa ett jättetillfälle att inför en förhoppningsvis stor publik, det vet man ju aldrig, visa några av våra styrkeområden. Vi skulle också missa tillfället att vara med och skapa opinion i olika frågor. Det är ett gyllene tillfälle att få politiker från riksdagen och regeringen samt tjänstemän från departement och myndigheter att lyssna till oss, säger Björn Brorström.

Många storsatsar

Boråsarna är inte ensamma om att storsatsa. Högskolor och universitet lägger i år nästan dubbelt så mycket av sina mestadels offentligt finansierade medel på Almedalsveckan jäömfört med fyra år sedan. Det visar en undersökning som SVT har gjort. 2012 spenderade lärosäterna  2,8 miljoner kronor på Almedalen, i år ligger den totala kostnaden på 5,2 miljoner.

– Det är fler och fler universitet och högskolor som är närvarande i Almedalen. Det blir allt mer en samlingsplats för högskolesektorn, säger Jon Stenbeck, kommunikationschef på fackförbundet Sveriges universitetslärare och forskare, SULF.

I år är Almedalsveckan större än någonsin, med drygt 3700 evenemang. Trots det hoppas Björn Brorström att deras seminarier ska bli välbesökta.

– Vi hoppas det. Det handlar om att vi har intressanta teman för våra seminarier och att vi har beskrivit det på ett tilltalande sätt i vår marknadsföring, säger han.

Svårt att utvärdera

Högskolan i Borås menar att det också förs diskussioner om Almedalen efteråt, men att det samtidigt är svårt att utvärdera satsningen.

– Det är ju ett samlat antal aktiviteter som kan leda till mera forskningspengar, fler studenter och att det går lättare att rekrytera lärare och forskare. Det går inte att mäta på ett enkelt sätt, men vi bedömer att Almedalsveckan är ett viktigt led i att skapa ett starkare lärosäte, säger Björn Brorström.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer