Foto: SVT

Åk med på fartfylld el-tur med Björn Ferry

Uppdaterad
Publicerad

Som första kommun i inlandet har Storuman fått flera laddstoplar för elbilar både i tätorten och i Tärnaby. Men än så länge är det få som använder möjligheten att ladda sin elbil.

Storuman har fått tre laddstolpar vid hotellet och en vid kommunhuset. Detta för att personer som passerar på väg till Hemavan ska kunna stanna och ladda bilen. Storumans kommun vill bli mer miljövänliga och det här är en bit på vägen.

Ser var stadsborna

Med rockmusik, en jättedisplay och alla möjliga finesser gasar skidskytten Björn Ferry runt i sin elbil och han kan ladda den både vid kommunhuset och hotellet som har satt upp elstolpar. Än så länge har Ferry brummat runt i över 500 mil med sin elbil och än så länge har han aldrig blivit stående. Många tror att det är en risk att batteriet tar slut och att det finns för få elstolpar, men det finns ett till laddalternativ – hemmet.

– Du laddar hemma och behöver aldrig åka på macken, det är ju när Umeåborna ska upp till Hemavan för att stanna och käka som stolparna satts upp, som vanligt servar vi stadsborna, säger Ferry och fyrar av ett brett leende.

Vill bli en hållbar kommun

Storuman är först i inlandet med att sätta upp laddstolpar för elbilar, men det kommer även att sättas upp en stolpe i Tärnaby. Detta för att värna om miljön.

– Därför att vi vill bli en hållbar kommun, vi har ingen elektriferad järnväg och vi ser det här som en möjlighet att få lite hållbarare transporter, säger Jimmy Lindberg på Storumans kommun.

En snabbladdare kostar ungefär en miljon kronor per stolpe och kräver mycket ström, därför kan den inte placeras var som helst. Det finns även destinationsladdare och de är betydligt billigare. 

– Det förs ständigt en diskussion om vad som är mer miljövänligt, att ta fram mineralerna till batterierna för elbilar kontra förbränningsmotorer till vanliga bilar, det är väl aldrig helt okontroversiellt, tillägger Lindberg.

Mål att bli fossilfria

Paret Björn Ferry och armbryterskan Heidi Andersson har ett mål att bli fossilfria till år 2025, något de började med för ett år sedan. Att köra elbil i stället för fossilbil är en del i den här övergången.

– Det är elbil som gäller och tåg i stället för flyg, bara där minskar vi utsläppen med 50 procent. Jag har även testat eldrivna röjsågar i skogen. Än så länge har det bara varit kul med omställningen och vi måste gå i den här riktningen, för det här är någonstans framtiden, säger Ferry och ler.

En stor och flådig elbil har Ferry, enligt honom själv, inte för att visa sig cool, tvärt om.

– Den här har jag inte för att glida runt på sommaren med, när jag viker ner sätena rymmer jag tre röjsågar här bak, eller skidorna. Det är en bruksbil. den är till för att användas, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.