Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi är först i Sverige med att ha en bil som är utrustad med en värmekamera vid akutsök” säger Martin Persson från Missing People. Foto: Beatrice Karlsson/SVT

Missing people använder avancerad värmekamera vid akutsök: ”Umeå först i Sverige”

Publicerad

Missing people hjälper ofta polisen att söka efter försvunna personer. Nu har organisationen i Västerbotten köpt in en ny värmekamera som ska användas vid akutsök. Med hjälp av den hoppas man kunna hitta personer fortare.

– Vi är väldigt stolta. Det är många som är avundsjuka, säger Martin Persson från Missing people.

För att organisationen Missing people ska kunna hjälpa till att söka en försvunnen person måste händelsen vara polisanmäld. Om polisen gör bedömningen att personen svävar i livsfara eller att dess hälsa är i allvarlig fara, klassas ärendet som högprioriterat.

Det påbörjas då en räddningsinsats och Missing people kan bistå polisen genom att starta ett akutsök.

Missing people i Västerbotten har nu en ny avancerad värmekamera som är monterad på en bil. Organisationen är först i Sverige med att använda sig av den här tekniken vid akutsök. Nu hoppas man kunna hjälpa till att hitta försvunna personer lättare.

Värmekameran är monterad på biltaket och styrs inifrån bilen via en dataskärm. 

– På dataskärmen gulmarkeras både stenar och träd som är varma. Hittar man en människa så blir markeringen tydligare, säger Martin Persson. 

I videon berättar Martin Persson om värmekamerans betydelse och vad han hoppas på för resultat. 

• Missing People registrerades 12 januari 2012.

• 5 500 ärenden och cirka 3 300 sökinsatser har gjorts efter försvunna personer under tio år.

• Har 350 utbildade volontärer.

• 70 000 frivilliga sökare finns i organisationens register.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer