Mats Wilhelmsson på Tågkompaniet ber om ursäkt till tågresenärerna. Foto: SVT

Beskedet till tågresenärerna: ”Gjort stora misstag”

Uppdaterad
Publicerad

Många tåg har blivit inställda och försenade i vinter i norra Sverige. På en pressträff i Umeå bad Tågkompaniet om ursäkt till resenärerna.

– Vi har gjort ett antal stora misstag som vi är ledsna för. Vi borde varit tydligare och berättat om problemen, säger Mats Wilhelmsson, chef för marknad och avtal på Tågkompaniet.

Tågkompaniet sköter trafiken åt Norrtåg vid Norrlandskusten. Tågkompaniet förklarar att man förberett tågen inför vintern och också skaffat mer kapacitet för att underhålla tågen. Däremot är tågen fem år gamla och har alla behövt stora underhållningsåtgärder.

– Det har varit ett ansträngt fordonsläge. Det har stått ett fordon varje dag för planerat underhåll, säger Mats Wilhelmsson.

Tågkrisen

Tågkompaniet: Snöröjningen bristfällig

Tågkompaniet lägger över ansvar på Trafikverket för att snöröjningen inte har fungerat som det ska. Detta har också enligt Tågkompaniet skadat tåget. Många viltolyckor lyfts också fram som en anledning till att tågtrafiken stått stilla.

– Vi har fått ett ökat behov av underhåll på grund av skador och brister, säger Mats Wilhelmsson.

Lovar billigare biljetter

Dock ber Tågkompaniet om ursäkt till resenärerna och tar på sig ansvar för tågkrisen i norra Sverige i vinter.

– Vi borde haft bättre framförhållning. Vi vill återfå det förtroende vi har missbrukat, säger Mats Wilhelmsson.

Tågkompaniet kommer att genomföra ett antal förändringar. Bland annat kommer alla resenärer att få rabatterat pris på biljetterna under en period.

– I slutet av april ska vi bli klara med vårt åtgärdsprogram. Bland annat ska vi förstärka vår kundtjänst. Vi varit dåliga när det gäller att informera om problemen och har en stor förbättringar att göra där, säger Mats Wilhelmsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågkrisen

Mer i ämnet