Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden är nöjd med beslutet om ny skolstruktur. Foto: SVT/Erik Iversen

”Har berett plats för de 1 600 nya eleverna som kommer”

Uppdaterad
Publicerad

Under torsdagen kom beslutet om den nya skolstrukturen i Umeå kommun. Där framgick det att Stöcke skola klarar dagen i väntan på en ny, längre prognos av hur många barn som kommer finnas i området perioden 2030-2050.

I och med att Umeå kommun de nästkommande tio åren kommer att få 1600 fler elever i åldrarna 6-12 år har för- och grundskolenämnden fattat beslut om hur tillväxten ska mötas.

– Vi har nu säkerställt att elever får plats och att pengar används hållbart genom att möta tillväxten där elevökningen är som störst. Det handlar till lika stor del om pedagogisk hållbarhet så att vi kan rekrytera legitimerade lärare och erbjuda en tillgänglig elevhälsa som ger våra elever en utbildning av hög kvalitet i framtiden, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Stöcke klarar dagen

I beslutet har man gått på utredningens förslag att avvakta med att placera elever som bor längre än tre kilometer ifrån skolan i andra skolor. Där inväntar man i stället en ny prognos på hur många barn som kommer finnas i området perioden 2030-2050. Det beslutet skjuts nu upp till hösten 2021.

I klippet ovan hör du Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden kommentera beslutet.

Så ser nya skolstrukturen ut

Skolor som utökar antal elevplatser under prognosperioden

  • Berghemsskolan byggs ut till en F–6-skola med två paralleller.
  • Ersmark skola byggs ut till en F–6-skola med två paralleller.
  • Grisbackaskolan byggs ut till en F–6-skola med tre paralleller.
  • Hedlundaskolan byggs ut till en F–6-skola med två paralleller.
  • Mariehemsskolan byggs ut till en F–6-skola med två paralleller.
  • Obbola skola byggs ut till en F–9-skola med två paralleller.
  • Rödängsskolan byggs ut till en F–6-skola med en parallell.
  • Sörfors skola håller på att byggas ut till F-6-skola med en parallell.
  • Sjöfruskolan byggs ut till en 4–6-skola med fem paralleller.
  • Hagaskolan utökas till F–3, två paralleller och åk 4–6, fyra paralleller.
  • Ny skola på Tomtebostrand och Norra Ön.

Beslut som avviker från utredningens förslag

  • Hagaskolan fortsätter med kapacitet för fyra paralleller på högstadiet.
  • Utredning tillsätts för att tillskapa förskola i Brännland och att skapa handlingsberedskap med mark i anslutning till skolan om tillväxt sker i framtiden.

Skolor som ska utredas vidare

  • Att tillsätta en utredning med förslag på långsiktig lösning för idrottsundervisning för Östermalsskolan.
  • Att beslut om skolstruktur och regler för skolplacering för elever i Stöcke med omland skjuts upp till hösten 2021. Att uppdra till förvaltningen att före november 2021 lämna förslag på skolstruktur efter framtagande av prognos avseende antal barn i området för perioden 2030–2050. Att denna prognos får sedan ligga till grund för ställningstagande om skollokaler i Stöcke samt hur nämnden ska hantera skolplacering av elever i Stöcke med omnejd som inte förväntas få plats på skolan från och med läsåret 2022–2023.

Organisatoriska förändringar av verksamhet

  • Backens skolas musikklasser blir kvar men med omorganisering av verksamheten.
  • Backens skola blir reserverad skola för elever i åk 4–6 från Brännlands skola. Genomförande sker med start höstterminen 2021.
  • Västangårds skola omstruktureras till F–9-skola med två paralleller i F–6.
  • Grundsärskolan åk 1–6 flyttas från Hagaskolan till Carlshöjdsskolan i samband med att Carlshöjdsskolans högstadium flyttar till den nya skolan på Carlslund.
  • Sörmjöle skolas åk 4–6 flyttas till Hörnefors Centralskola då behov av lokaler i Sörmjöle uppstår för förskoleklass och lågstadium. Elever i behov av fritidshem erbjuds plats i Sörmjöle skola.
  • Redan genomförda organisatoriska förändringar på skolor på Ersboda kvarstår.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.