Hör varför lärare och forskare tror att en kartläggning av elevernas läsvanor kan förbättra undervisningen. Foto: SVT

Biträdande professorn: ”Eleverna läser inte mindre men andra saker”

Uppdaterad
Publicerad

Lärarna i svenska på Baldergymnasiet i Skellefteå såg att läsandet av böcker och tidningar minskade bland deras elever. De upplevde också att eleverna fick allt sämre självförtroende kring läsning. Då kontaktade de forskare för att se om undervisningen gick att ändra.

Lärarna tog kontakt med forskare på lärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet för att se om det bättre gick ta tillvara på det som eleverna läser idag.

– Om jag ska vara diplomatisk kan jag säga att vi behöver vara väldigt mycket bättre på det än vi är idag. Men då behöver vi också resurser för att utveckla det, säger gymnasieläraren i svenska, Maria Berglund.

Tillsammans med LTU skapades då forskningprojektet NYIS, vilket betyder ny text i svenska. Biträdande professor Stefan Lundström håller i projektet som ska pågå under ett läsår.

Läsa bilder

Stefan Lundström berättar att om man ser till traditionell tryckt text så minskar läsningen, vilket kan ge ett problem då man vill ha medborgare som är läskunniga.

Men om begreppet läsning breddas läser unga som aldrig förr. Det gäller till exempel om man räknar in en film eller ett tv-spel.

– Traditionellt har vi till exempel inte alls brytt oss om hur man hanterar läsning av bilder i skolan. Det är intressant att se hur man hanterar det i ett skolperspektiv, säger han.

Se varför lärare och forskare tror att en kartläggning av elevernas läsvanor kan förbättra undervisningen i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.