Botniabanans anslutning: Två döda i broras

Uppdaterad
Publicerad

Två personer omkom och tre personer skadades utanför Härnösand vid en olycka vid bygget av Ådalsbanan som ansluter till Botniabanan.

En av de omkomna är en 53-årig man. Två av de skadade, en 27-åring och en 56-åring, har måttliga skador i buken, bröstkorgen och huvudet. De vårdas just nu på Sundsvalls sjukhus. Den tredje skadade är en 18-årig man som fick en lindrig skada i bröstkorgen.

Dödsolyckan inträffade då delar av gjutformen till ett brospann över Saltviksstrand vid Älandsfjärden gav vika och rasade. Brospannet befann sig vid tillfället 20-25 meter upp i luften.

– Det är en mycket ovanlig olycka men tyvärr händer det ibland. Det är väldigt tragiskt, säger C-G Henriksson, projektledare för bygget på Banverket, till SVT Mittnytt.

Flera ambulanser anlände till Sundsvalls sjukhus med skadade personer. Ådalsbanan har sammankallat sin krisgrupp för ett möte.

– Nu kommer det att göras en utredning av detta innan arbetet fortsätter. Entreprenören Skanska tillsammans med oss som huvudman och Arbetsmiljöverket ska sammanträda, fortsätter C-G Henriksson.

Bron byggs på grund av Botniabanan

Broraset inträffade på Saltviksstrand på den södra delen av den 770 meter långa bro som ska byggas över Älandsfjärden. Brobygget ingår i en upprustning och nybyggnad av Ådalsbanan mellan Nyland väster om Kramfors och Sundsvall.

Den här järnvägssträckan är väldigt backig och krokig och genomgår en rejäl upprustning för att 2011 kunna ta emot de tåg som då ska till och från Botniabanan.

Upprustningen av de 13 milen på Ådalsbanan är kostnadsberäknad till 6,6 miljarder kronor.

Entreprenör är Skanska Sverige AB som bygger bron för Banverket.

Bron är 18 m hög och går över Älandsfjärden norr om Härnösand. Bron har 14 bropelare varav 8 i vattnet. Avståndet mellan dem är ca 60 m.

Byggandet startade 2007 och bygget beräknas vara klart 2009.

SVT Västerbottensnytt/SVT Mittnytt

Ådalsbanan

Ådalsbanan är den 18 mil långa järnvägen mellan Sundsvall och Långsele via Timrå, Härnösand och Kramfors. Ådalsbanan ansluter till Botniabanan vid Ångermanälven norr om Nyland.

Tillsammans med Ostkustbanan bildar Ådalsbanan och Botniabanan en sammanhängande järnväg.

Projekt Ådalsbanan består dels av upprustning av dagens järnväg, dels av bygge av ny järnväg där den gamla banan är för dålig. Totalt rustas ca 13 av Ådalsbanans 18 mil långa järnväg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.