Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Stor brist på lastbilschaufförer

Lastbilschauffören Henrik Nygren fångas för en kommentar innan han skyndar vidare. – Det är ganska stressigt, man måste tänka efter körordningen noga och prioritera, säger Nygren. Foto: SVT

Nu måste alla lastbilschaufförer gå en yrkesutbildning och den är dyr. Det skapar problem för åkerierna när det blir brist på utbildade förare.
– Vi förlorar många duktiga förare, säger Peter Skånberg, fordonsansvarig på Kaj Johansson.

Sedan i fjol råder det förarbrist hos lastbilsåkerierna, speciellt under sommaren. I september förra året infördes ett krav på att alla yrkesförare av persontransporter och godstransporter inom EU måste gå en utbildning för yrkeskompetensbevis (YKB) som kostar ungefär 25.000 kronor.

– Det är en relativt lång och kostsam utbildning. Den måste förnyas vart femte år för samma pris, säger Peter Skånberg, fordonsansvarig för Kaj Johanssons åkeri i Vännäsby.

Svårt med sommarbemanning

Under sommarperioden är det vanligt att åkerier tar in extra arbetskraft. Det kan vara pensionerade chaufförer eller tidigare anställda som börjat studera, men YKB-utbildningen har satt käppar i hjulen.

– De äldre chaufförerna har inte tagit YKB och det är dyrt att bekosta dem en utbildning för bara några veckors arbete, säger Peter Skånberg, fordonsansvarig för Kaj Johanssons åkeri i Vännäsby.

Det blir svårt att fylla upp bemanningen men samtidigt ställer sig yrkesverksamma positiva till att kraven skärps.

– Självklart stödjer vi att det ställs krav på utbildningar men det kan bli lite väl svårt att hitta inhoppare, fortsätter Skånberg.

LÄS MER: Krav på YKB-utbildning – men brist på kurser

När SVT Nyheter Västerbottens reporter försökte ställa frågor till lastbilschaufförer på språng så var det få som hade tiden att stanna och svara. Henrik Nygren, chaufför för UT, fångades i lastbilen innan han körde iväg. 

Är det stressigt under sommaren?

– Det är ganska stressigt, man måste tänka efter körordningen och allt sådant. Vad som är viktigast när man ska leverera grejerna, säger Nygren.

Finns det någon tid att bli sjuk?

– Nej, helst inte, säger Nygren med ett leende.

”Man sänker kraven”

I Umeå finns ännu ingen utbildning för blivande lastbilschaufförer, utan den närmsta är Liljaskolan i Vännäs.

– Det skulle behövas en utbildning här i Umeå också, där de största åkerierna finns. Avståndet till Vännäs gör att många ungdomar väljer bort utbildningen för att slippa pendla, säger Ulrika Dorsch, VD för UT-transport i Umeå.

Det är för få som utbildar sig till förare, något som märkts av vid rekryteringen.

– Det är en enorm skillnad. På exempelvis ekonomitjänster får vi hundratals sökande, när vi söker chaufförer får vi kanske två sökande om vi har tur. Vi är glada om vi får någon med rätt kompetens. Man sänker kraven helt enkelt, säger Dorsch.

Under året har vuxenutbildningen i Umeå legat nere pågrund av överklaganden. Den planeras komma igång under hösten och Ulrika Dorsch hoppas att det ska leda till att fler utbildar sig inom yrket.

Lagen om YKB infördes den 1 Januari 2008. Innan den 10 september 2016 skulle alla som kör godstransporter med tunglastbil ha utfört en YKB-utbildning.

Det här är YKB

Visa

Grundutbildningen tar 280 timmar. Utbildningens längd varierar beroende på tidigare utbildning och ålder men tar som minst 35 timmar. Den måste förnyas vart femte år och då kursens kostnad på ca.25 000 kronor betalas igen. De fem momenten som ingår i utbildningen är:

  1. Sparsam körning
  2. Specifika transporter
  3. Lagar och regler
  4. Ergonomi och hälsa
  5. Trafiksäkerhet och kundfokus

Källa: Transportstyrelsen och Yrkesförarcentrum

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer