Umgransele skola är en av Lyckseles byskolor som återigen ifrågasätts. Foto: SVT

Byskolorna i Lycksele utreds igen

Publicerad

Skolorna i Knaften, Umgransele, Rusksele och Kristineberg hotades av nedläggning för fyra år sedan. Nu ifrågasätts deras existens igen när politikerna begärt en skolutredning.
– För oss tjänstemän som fått uppdraget att utreda är det självklart att vi pekar på problematiken med alldeles för små skolor, säger Tobias Thomson som är utbildningsstrateg vid Region Västerbotten.

Enligt honom handlar det om att utredningen måste ta ansvar för att utbildningen i kommunen ska vara likvärdig.

I utredningen skrivs sammanfattningsvis att den nuvarande skolstrukturen innebär att barn och elever utanför tätorten får en dyrare utbildning än de i tätortsskolorna samtidigt som det är tveksamt om de kvalitativa aspekterna i utbildningen uppfylls för barn och elever utanför centralorten.

– Jag har pratat med vårdnadshavare som är upprörda och jag förstår att det här rör upp känslor om till exempel stad- och landperspektivet, men vår uppgift är att hålla det här till en utbildningsfråga, vi ska se till alla barns bästa, säger han och konstaterar att det är en jätteutmaning.

Politiskt förslag nästa månad

Just nu pågår ett samråd där alla har möjlighet att fram till 3 mars lämna synpunkter på skolutredningen.

– En del har redan kommit in och det är allt från riktigt hård kritik till glada tillrop, och jag vet att föräldragrupper jobbar ihop sig och väntar att de kommer med sina synpunkter nästa vecka, säger Eric Lundström som är enhetschef vid samhällsplanering i Lycksele.

I slutet av mars ska det finnas ett färdigt politiskt förslag om hur den framtida skolorganisationen ska se ut.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer