Efter succén med Titanic-utställningen 2018, som lockade 50 000 besökare, så satsade Visit Skellefteå och arrangören Nordic Exhibitions i år på en yngre målgrupp med Dinosaurs The Exhibition. När sommaren nu är över konstaterar man att man haft någonstans mellan 35 000 och 40 000 besökare.
– Vi är jättenöjda. Vi ville rikta oss mot barn och barnfamiljer och vi har sett att många familjer återkommit till utställningen, säger Maria Broman som är vd på Visit Skellefteå.
Hoppas på ny produktion nästa år
Arrangörerna konstaterar också att det ser ut som att även denna utställning lockat många besökare från andra kommuner än Skellefteå.
– Det positiva med aktiviteten är att ungefär två tredjedelar är inresande, det är extremt mycket campinggäster, säger Mattias Zingmark, marknadschef på Nordic Exhibitions.
Både arrangören och Visit Skellefteå öppnar för framtida samarbeten.
– Vi har haft ett fantastiskt samarbete med Skellefteå. Vi har en förhoppning om att hitta en ny produktion till nästa år, men inget är klart, säger Zingmark.