Det var den 11 september som den tragiska olyckan inträffade. Av okänd anledning välte en så kallad staplare, en eldriven handtruck, och en 24-årig praktikant fick den över sig och skadades så pass allvarligt att han dog.
Direkt efter olyckan startade både Arbetsmiljöverket, polisen samt företaget själva utredningar för att ta reda på hur det kunde inträffa. Nu visar Arbetsmiljöverkets inspektion på en brist i arbetsmiljön som måste åtgärdas.
Saknades dokumentation
Enligt Arbetsmiljöverkets inspektion fanns ingen dokumenterad uppgiftsfördelning för en handledare på verkstaden, trots att denne höll i delar av introduktionen och ansvarade för vilka som fick använda lyftarna.
Myndigheten menar att om det finns tio eller fler arbetstagare i verksamheten måste en sådan uppgiftsfördelning finnas dokumenterad.
– Det här var den brist som uppmärksammades på inspektionen, vi har satt ett datum när det ska vara åtgärdat, säger Madeleine Wahter, sektionschef på Arbetsmiljöverket.
Begär inte åtalsprövning
Polisens utredning av olyckan fortgår, Arbetsmiljöverket har i sin kontakt med polisen meddelat att de inte kommer att begära någon åtalsprövning.
– Det har inte framkommit något i utredningen som utgör skäl för polisanmälan, arbetsgivaren ha vidtagit de åtgärder som rimligen kan förväntas, säger Madeleine Wahter.
Väntar på polisutredning
Mikael Ericsson, vd för Motorcentralen, känner till kritiken men avböjer att svara tills dess att Polisens och Arbetsmiljöverkets utredningar är färdiga.
– När de är klara kommer vi svara på frågor.
Har ni fått någon indikation på när de kommer vara klara?
– Nej, ingen alls. Men vi önskar att det blir så fort som möjligt, säger Ericsson.
Senast i början av november ska företaget redovisa att de verkställt Arbetsmiljöverkets krav om att det systematiska arbetsmiljöarbetet ska tydligt fördelas så att det tydligt framgår vem eller vilka som ska utföra de olika uppgifterna.