Efter misshandeln på gymnasieskola – elever avstängda

Uppdaterad
Publicerad

Flera av de som var inblandade i misshandeln i gymnasieskolans garage var elever på skolan. Nu har skolans rektor beslutat att stänga av dessa elever under utredningsarbetet.

Det var i fredags som polisen larmades om ett slagsmål i ett garage i anslutning till en gymnasieskola i Umeå. Fyra män i åldern 17-20 år ska ha blivit slagna och fick uppsöka sjukvård, men ingen av dem ska ha blivit allvarligt skadade.

Totalt ska omkring ett tio-tal personer varit inblandade i händelsen. Polisen rubricerar ärendet som misshandel, men ännu finns ingen misstänkt.

– Vi har inte lyckats identifiera eller delgivit någon som misstänkt, säger Karin Svedberg, gruppchef för polisens ungdomsgrupp i Umeå.

Är alla som var inblandade i händelsen elever på skolan?

– Vi har uppgifter om att vissa inte går på skolan.

Avstänga från skolan

Skolans rektor har nu valt att stänga av flera elever som var inblandade i händelsen.

– Vi tar det på yttersta allvar och stänger av elever en vecka till att börja med. Det görs för att kunna utreda vad som hänt och förhoppningen är att eleverna ska återgå till studierna så snart som möjligt, säger Pontus Clarin, gymnasiechef på Umeå kommun.

Två händelser på kort tid

I slutet av september inträffade ett bråk mellan elever på samma gymnasieskola. Även den gången blev inblandade elever avstänga. Skolan valde sedan att införa inpasseringskort till lokalerna och tillsatte skolvärdar för att öka tryggheten.

– Det undersöker vi nu om det finns ett samband med tidigare händelser på skolan och den här, men det är för tidigt att uttala sig om det finns ett samband, säger Karin Svedberg.

Enligt henne finns det ett antal vittnen till fredagens händelse och polisen undersöker nu om det finns fler som kan ha sett eller hört något.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.