Elever tävlar om att lösa butikshandelns kris

Publicerad

Hur ska den minskande butikshandeln möta konkurrensen från nätet? I Umeå fick elever från NTI-gymnasiet tävla om lösningar.

Alexander Olsson och hans idégrupp är en av sex grupper med elever från NTI-gymnasiet i Umeå som ska ta fram förslag på hur den alltmer utsatta lokala handeln ska ta igen förlorad mark till e-handeln. Alexander och hans kompisar spånade på en app som ska göra det lättare för kunderna att hitta varor i gallerian de besöker.

Konsumtion starkt kopplad till klimatet

Det är den oberoende ideella organisationen Ung Företagsamhet som tillsammans med NTI-gymnasiet och en galleria i Umeå arrangerat ett s.k. ”Innovation Camp”. Elevgrupperna får en dag på sig att komma fram till en produkt och sen blir det presentationer av ideer och prisutdelning.

Men frågan om mer eller mindre konsumtion är ju i våra tider starkt kopplad till klimatet och den problematiken är inte helt enkel att förhålla sig till.

– Jag tycker inte att man ska handla mer men man ska handla aktivt och göra aktiva val. Vad köper du och var köper du? Det är väl det som är den viktiga frågan. Att inte köpa slit och släng utan tänk efter så att det blir ett bra köp. Och tycker vi att vi ska ha ett levande centrum i Umeå så är det kanske där vi ska handla, menade Frida Stighäll, regionchef Ung Företagsamhet Västerbotten

”Vi har jobbat hårt”

Efter en intensiv dag där tankar och ideer till slut kokats ner till en färdig produkt som sen presenterats för juryn var det bara att vänta.

Och när juryn till slut bestämt sig var det Alexander Olsson och hans grupp som tog hem förstapriset med sin navigationsapp.

– Det känns naturligtvis väldigt bra. Vi har jobbat hårt i gruppen och haft ett väldigt bra samarbete i processen och det känns bra att få vinna idag, säger Alexander Olsson.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer