Hon bor granne med en av länets farligare järnvägsövergångar. Bredvid bostaden i Gubböle utanför Umeå finns varken bom, ljud- och ljussignal för att varna när tåget kommer. Istället får hon förlita sig på synen.
– Jag är inte orolig. De har ju sina hastighetsbegränsningar, säger Ewa-Stina Mannberg.
Men den obevakade järnvägsövergången har inte tillräckligt med fri sikt. Det visar uppgifter ur Trafikverkets egna databas som Uppdrag granskning tagit del av. Korsningen är en av 1100 i landet som brister på den punkten.
Gäller att inte halka
Det betyder att när du ska korsa rälsen här så har du mindre än tio sekunder på dig att se tåget innan det passerar. Det gäller att inte halka.
– Det är is på spåret nu, så det kan vara halkigt. Men om jag ser ett tåg väntar jag tills det har kört förbi, säger Ewa-Stina Mannberg.
Tre gånger om dagen tar hon med sig hunden över spåret och tillbaka. Barnen i byn korsar också spåren ibland, med försiktighet.
Ett tåg kan ha en bromssträcka på över en kilometer, men Ewa-Stina upplever att hon ser tågen i tillräcklig tid och har dessutom utvecklat ett system för att upptäcka när de är på ingång.
– Jag tittar på ett trafikljus längre bort längs rälsen. När det slutar blinka och lyser med fast sken så kommer ett tåg, säger hon.
Se i klippet hur det ser ut vid övergången.