”Det kan vara svårt att höra tågen” – se den farliga övergången Foto: Mikael Assmundsson, SVT

Ewa-Stina bor granne med en livsfarlig järnvägsövergång

Uppdaterad
Publicerad

Varken bom, ljud- eller ljussignal – när Ewa-Stina Mannberg korsar rälsen bredvid sitt hus förlitar hon sig på synen för att undvika tågen. Den obevakade järnvägsövergången erbjuder inget stöd för att avslöja när tåget kommer.

Hon bor granne med en av länets farligare järnvägsövergångar. Bredvid bostaden i Gubböle utanför Umeå finns varken bom, ljud- och ljussignal för att varna när tåget kommer. Istället får hon förlita sig på synen.

– Jag är inte orolig. De har ju sina hastighetsbegränsningar, säger Ewa-Stina Mannberg.

SVT granskar järnvägen

Men den obevakade järnvägsövergången har inte tillräckligt med fri sikt. Det visar uppgifter ur Trafikverkets egna databas som Uppdrag granskning tagit del av. Korsningen är en av 1100 i landet som brister på den punkten.

Gäller att inte halka

Det betyder att när du ska korsa rälsen här så har du mindre än tio sekunder på dig att se tåget innan det passerar. Det gäller att inte halka.

– Det är is på spåret nu, så det kan vara halkigt. Men om jag ser ett tåg väntar jag tills det har kört förbi, säger Ewa-Stina Mannberg.

Tre gånger om dagen tar hon med sig hunden över spåret och tillbaka. Barnen i byn korsar också spåren ibland, med försiktighet.

Ett tåg kan ha en bromssträcka på över en kilometer, men Ewa-Stina upplever att hon ser tågen i tillräcklig tid och har dessutom utvecklat ett system för att upptäcka när de är på ingång.

– Jag tittar på ett trafikljus längre bort längs rälsen. När det slutar blinka och lyser med fast sken så kommer ett tåg, säger hon.

Se i klippet hur det ser ut vid övergången.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet