Peter Johansson, stationschef på Kustbevakningen i Umeå. Foto: SVT

Kustbevakningen håller extra uppsikt efter fartdårar i vattnet

Uppdaterad
Publicerad

I veckan har kustbevakningen extra uppsikt efter fartdårar ute till sjöss. I Västerbotten kommer det in flest larm från allmänheten om fortkörning i Skellefteå och Umeå, och en fortkörningsbot kan bli dyr – upp till 3000 kronor.

I veckan har kustbevakningen ett nationellt upplysningsprojekt med där de går ut med säkerhetsinformation och utför extra intensiv kontrollövervakning. I Västerbotten kommer det in flest larm från allmänheten om fortkörning i Skellefteå och Umeå.

– När det handlar om buskörning så är det både de med båtar och vattenskotrar som brukar köra för fort, säger Peter Johansson, stationschef på Kustbevakningen i Umeå.

Bot på upp till 3000 kronor

Den som kör som en vilde till sjöss och passerar hastighetsgränserna kan räkna med en bot på minst 1500 kronor till uppemot 3000 kronor. Kustbevakningen jobbar ständigt för att hålla nere hastigheterna på våra vatten.

– Vi jobbar framförallt med synlighet där det är fartbegränsade områden, vi sätter upp fartkontroller och mäter med laserinstrument. Är det någon som kör för fort så stoppar vi dem och utfärdar en ordningsbot eller rapport om fartöverträde, säger Johansson.

Håll mobilen skyddad

När det kommer till sjösäkerhet så uppmanar Kustbevakningen förare att hålla säkra hastigheter, använda flytväst och skapa en möjlighet att kommunicera när man kör. Har man tillgång till mobil så gäller det att hålla den skyddad från vatten. Sedan poängterar Peter Johansson att en viktigt punkt naturligtvis är att hålla sig nykter när det är dags att bege sig ut på vatten.

– Trots allt så visar statistiken att de som omkommer till sjöss är överrepresenterade alkoholpåverkade. Så var nykter, använd flytväst och njut av sommaren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.