Foto: SVT

Färjan kör fyra år till – ny båt brådskar

Uppdaterad
Publicerad

Färjan Wasa Express som trafikerar sträckan Umeå-Vasa togs i trafik redan 1981, alltså för 36 år sen då under namnet M/S Travemünde. Äldre färjor är dyrare att underhålla, och nu berättar Wasalines VD Peter Ståhlberg att Wasa Express måste bytas ut inom en snar framtid.

På torsdagen presenterade Wasaline sin årsredovisning för 2016 där man slog rekord resultaten. Drygt 180.000 passagerare reste med färjan Wasa Express mellan Umeå och Vasa under året vilket är nio procent mer än 2015 och företaget gjorde en vinst på knappt nio miljoner kronor. Färjan som Wasaline använder sig av börjar dock bli lite till åren.

– Tekniskt kan man ju köra hur länge som helst, men ekonomiskt så blir det fort olönsamt. Investeringarna får man ju aldrig tillbaka, det blir bara dyrare och dyrare. Jag skulle säga att 2020 är en gräns för att köra ekonomiskt, då blir det nog att pumpa in pengar som man aldrig får tillbaka, säger Peter Ståhlberg, VD Wasaline.

Närmar sig ”40-årskris”

Wasa Express har trafikerat Kvarken sedan 2013 och även om den närmar sig 40 år så behöver inte åldern vara ett problem.

– Det finns inga exakta regler för hur gammal en färja får bli. Det finns många äldre färjor som är i bättre skick än andra modernare fartyg, men ju äldre ett fartyg blir, desto mer kostsamt och omfattande blir underhållet av den. Man når en viss smärtpunkt till slut, säger Tryggve Ahlman, som jobbar med sjösäkerhet och sjöfartsskydd för organisationen Svensk Sjöfart.

Får inget EU-stöd

Planerna på en ny och modern färja stötte på patrull under förra året när man inte tilldelades EU-stöd. Projektet som kallas Midway Alignment beräknas kosta nästan två miljarder kronor och har redan kostat Umeås skattebetalare 130 miljoner. Peter Ståhlberg tvivlar dock inte på att den nya färjan kommer att byggas.

– Man har ju träffat ministerier och jobbar med olika finansmöjligheter. Jag har fått signaler att det ser mycket positivt ut. Ingen har gett upp och vi är ju österbottningar och västerbottningar  när det går emot så kavlar vi upp ärmarna och jobbar lite hårdare, säger Peter Ståhlberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.