Utanför dånar ett plan som går ner för landning på flygplatsen i Skellefteå med vanligt jetbränsle i tankarna. I en liten tyst hangar intill sätts delarna till två elflygplan ihop och på campus är flygsimulatorn redo för elever.
- Vi är ju litegrann av pionjärer vilket innebär att vi måste göra saker på nya sätt, säger Olov Hultdin.
Elflygplan kan inte vara uppe lika länge i luften och därför måste övningar utformas annorlunda. Men trafikskolans elever får träna mer på start och landning.
Vill vara först i omställningen
Ambitionen är att skapa en ”grön” trafikskola.
– Vi tror ju stenhårt på det här. Om det sedan blir batteri eller vätgas eller någon annan teknik för att göra omställningen får vi väl se. Vi kommer att satsa på det som är mest miljövänligt och tror ju att det kommer att vara nödvändigt för att vara med i fortsättningen, säger Olov Hultdin.
Blivande piloter på gång
Han ser Skellefteå som en bra plats för olika tester som driver på utvecklingen, till exempel utmaningar med kallt klimat. Här pågår just nu enligt honom flera olika projekt, det talas bland annat om taxiflyg.
– Mycket händer kring Northvolt och campus men det som möjliggjort hela vår satsning är ju laddstationen på flygplatsen, menar flygakademins vd.
På Skellefteå airport finns nu Sveriges mest kraftfulla laddstation för elflyg. Och de blivande piloterna är enligt Olov Hultdin inte långt bort – hör mer om det i klippet.