Området är främst tänkt för större varuhus och stormarknader och ambitionen är att det på sikt kan bli en del av det område som nu omvandlas på I20.
Enligt byggnadsnämndens ordförande, Mikael Berglund (S), kommer området innehålla en blandning av verksamheter, kontor och handel.
– Detaljplanen överensstämmer med den strategi för handelsområden som Umeå arbetet efter, att etablering av handel ska ske i lägen som stödjer och får underlag från närliggande stadsdelar, säger han i ett pressmeddelande.
Enligt pressmeddelandet innebär planförslaget en utveckling av handel i ett läge där det redan är investerat i infrastruktur. Under arbetets gång har planområdet minskat i storlek för att anpassas till Ersbodarondellens kapacitet.
Ska vara tillgängligt utan bil
Ulrica Berg (M) som är vice ordförande i byggnadsnämnden menar att området ska vara tillgängligt utan bil.
– Trafikutredningen visar vilken exploatering som är möjlig idag. Läget är intressant med kopplingar till många boende, med gynnsamma förhållanden för utvecklade gång- och cykelnät.
Detaljplanen behandlar en första etapp av det nya stadsdelsområdet. Den förs nu vidare till kommunfullmäktige för antagande.