Hälsocentralen och folktandvården i Holmsund kommer inte åt journalsystem, tidbokningssystem eller telefoni efter att en kabel grävts av – igen. Foto: Jonas Lindsköld/Västerbottens läns landsting

Hälsocentralens system nere – igen: ”Trodde inte det var sant”

Uppdaterad
Publicerad

För andra gången på kort tid är hälsocentralen i Holmsund nere. Återigen är det en kabel som grävts av.

– Vad är oddsen, frågar sig Ronny Lestander, verksamhetschef vid hälsocentralen.

I början av december grävdes en fiberkabel av ute i Holmsund vilket gjorde att hälsocentralen låg helt nere. Eftersom nästan alla av hälsocentralens system är kopplade mot internet kunde man inte hjälpa patienter eftersom man varken kunde förskriva recept eller öppna digitala journaler.

Nu har det hänt igen. En dryg månad senare är hälsocentralen återigen nere på grund av en avgrävd kabel.

– Vad är oddsen för att samma hälsocentral ska drabbas av samma sak inom så kort tid, säger Ronny Lestander, verksamhetschef vid hälsocentralen till SVT Nyheter.

– Vad jag vet har det aldrig hänt på samma sätt hos någon annan hälsocentral i hela Västerbotten. Nu har det hänt oss två gånger på kort tid, säger han.

Kan inte ens skriva recept

Eftersom varken journalsystem, tidbokningssystem eller telefon är tillgängliga kan personalen inte ens skriva recept. Bokade patienter tas fortfarande emot men verksamheten måste arbeta enligt manuella rutiner och därför begränsas utbudet vid hälsocentralen. Även folktandvården påverkas.

–Jag trodde inte det var sant när de ringde och sa att det var svart igen.

Felet beräknas inte vara åtgärdat förrän tidigast till i morgon. Då tar man ställning till huruvida man kan fortsätta bedriva verksamhet i Holmsund eller om man ska hänvisa patienter till annan vårdcentral.

– Om det visar sig i morgon bitti att de inte kan laga kabeln innan helgen måste vi ha en annan hälsocentral som backup. Men det tar vi i morgon bitti.

Umeå energi beräknar att felet ska vara åtgärdat under torsdagskvällen.

Fakta: Hälsocentralens uppmaning

Så här rekommenderar hälsocentralen i Holmsund att du som patient ska göra när hälsocentralen är nere.

– Är du som patient inte akut sjuk är det bra om du besöker oss en annan dag. Vi kan inte skriva remisser eller recept. Patienter som ringer in till oss idag blir erbjuden en ny telefontid en annan dag. Vi hjälper de patienter som ändå kommer hit så gott vi kan och hoppas att detta ska få en snabb lösning, säger verksamhetschef Ronny Lestander i ett pressutskick.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.