Foto: Josefine Holgersson / SVT

Handelsbarometer: Betydelsen för mellandagsrean har minskat

Publicerad

Teknikjättarna startade sin rea redan under juldagen. Idag öppnade resten av handeln sina portar för mellandagsrean. Trots att alltfler väljer att fynda på nätet var det fullt på många av shoppingcentrens parkeringar i Umeå redan på onsdagsförmiddagen.

Landets handlare har stora förhoppningar – men samtidigt har betydelsen för mellandagsrean faktiskt minskat, enligt Svensk Handel som ställt frågan till 300 av sina medlemmar i samband med årets Handelsbarometer.

– Fyra av tio svarar att Black Friday och andra dagar med reafokus har flyttat konsumtion från mellandagarna. I klädhandeln var det extra tydligt, säger Svensk Handels presschef Hans Tjernström till TT.

Numera avlöser reorna varandra, och konkurrensen är stark mellan näthandel, svenska och internationella aktörer. Konsumenterna kan i många fall nästan vänja sig vid att alltid hitta varor till reapris, säger Hans Tjernström.

-Vi vill framhålla att det är en utmaning för butikerna när det blir en handel som sker allt mer på rea. Det blir en utmaning att få lönsamhet på sista raden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.