Foto: TT

Tuff ekonomi för Hemavan airport

Uppdaterad
Publicerad

Hemavan Airport behöver mer pengar för att undvika konkurs. Länets andra mindre flygplatser går runt med en liten vinst.

Hemavan Airport är en av tre flygplatser i Västerbotten med statlig upphandling, men bidraget från staten räcker inte till. Enligt Ivan Forsman, tf VD på Hemavan Airport gick de med ett underskott på 805 000 kronor för 2016. För 2017 och de kommande åren beräknas underskottet vara på över 2 miljoner kronor.

Behöver ägarstöd för att gå runt

Storuman kommun är den största ägaren och äger 56 procent av Hemavan Airport. Trots ett aktiekapital på 1,5 miljoner kronor måste ägarna skjuta till pengar för att undvika konkurs.

– Inga av de små flygplatserna går med vinst. Det är den bistra verkligheten för alla, det krävs ägartillskott för att gå runt, säger Ivan Forsman.

Vilhelmina och Lycksele har liten vinstmarginal

Exakt hur mycket pengar som behövs kommer att presenteras på bolagsstämman senare i vår. Alla mindre flygplatser i länet, Hemavan, Lycksele och Vilhemlina får stadsbidrag för att möjliggöra lufttrafik i landet. Flygplatserna i Lycksele och Vilhelmina ägs till skillnad från Hemavan helt av respektive kommuner. 2015 hade de båda en liten vinstmarginal.

– Det är tufft att driva flygplats och få pengar att räcka till men vi har en god ekonomi, säger Lennart Näslund, flygplatschef Lycksele Flygplats.

Oförutsägbara utgifter för 2016

Enligt Johan Hagelberg, flygplatschef på South Lapland Airport gick de back med 1,2 miljoner förra året på grund av oförutsedda utgifter. Men han räknar med att de kommer klara sig framöver.

– Jag är positiv till att vi ska ha en god ekonomi, något annat känns inte relevant. Jag ser positivt på framtiden, säger Johan Hagelberg.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer