Foto: SVT

Hör hur ett blodigt huvud växer fram

Uppdaterad
Publicerad

Blodiga dockor, grishuvuden och tyll i mängder – det fyller Norrlandsoperans kostym- och rekvisitalokaler. Snart är det premiären för föreställningen Faust och tramporna på symaskinerna ligger på gasen i botten.

Den klassiska teaterpjäsen Faust ska för andra gången inta Norrlandsoperan. I huvudrollerna syns Faust och Marguerite, men det är totalt 50 medverkande som ska stå på scenen.

– Vi har sytt kostymer sedan i mars. Det är ungefär 200 kostymer och kanske tio plagg per kostym, så det blir en del, säger Marcus Olsson som är scenograf och kostymdesigner.

Runt 15 personer har varit med och tillverkat kostymerna, en blandning av modist, pattinerare, skräddare och tillskärare.

”Så realistiskt som möjligt”

I slutscenen så blir huvudrollen Marguerite halshuggen, de har arbetat med att skapa det blodiga huvudet i snart en vecka men än är det mycket detaljer kvar. Huvudet fotas, mäts och målas för att bli så realistiskt som möjligt.

– Vi gör en avgjutning av hennes huvud som sedan ska bli i ett gummimaterial. Man måste tynga huvudet och sätta dit en ögla så man kan lyfta i huvudet, det går inte att hålla direkt i peruken då går den sönder, säger Linnea Öhrlund som är attributmakare och rekvisitör.

Här sys en kavaj där tyget föreställer texter och bilder ur gamla böcker. Foto: SVT

Uppbrända böcker – i klädesform

I kostymrummet hänger mängder med plagg, allt i från klänningar med tryck från bibeltexter till en klänning av rosa sockervadd. Faust gör ett avtal med djävulen och får leva på nytt, där han möter ungdom, kärlek och passion. Han har spenderat livet enbart åt att studera och fördjupa sig men nu är det över.

– I kostymerna har jag försökt skapa en blandning av 1850-tal då pjäsen skrevs och modern tid. Det ska inte kännas som att man går på museum utan ska vara lätt att ta till sig, säger Marcus Olsson.

Faust har premiär på Norrlandsoperan den 5 oktober.

Steg för steg – så skapas Marguerites gummihuvud

  • Man börjar att göra en avgjutning av skådespelarens ansikte. Då används en massa av samma slag som används vid avgjutning av tänder.
  • Med hjälp av avgjutningen häller man i smält lera och får ett positiv.
  • När man är nöjd med skulpteringen av leran så görs en gipskappa där ett gummimaterial hälls i.
  • Sedan följer massor med detaljer; peruk, ögon och arbetet med att måla ett så realistiskt ansikte som möjligt.

– Vid målandet måste man överdriva så det syns även längst bak i salongen, säger Linnea Öhrlund, attributmakare och rekvisitör.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.