Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Internetforskaren: ”Krävs en analys”

Annakarin Nyberg, internetforskare vid Umeå universitet. Foto: SVT.

Om ett politiskt parti vill lyckas på sociala medier behöver man en strategi. Det menar internetforskaren Annakarin Nyberg, vid Umeå universitet.

Om man bara har Facebook som en anslagstavla gör man det minsta möjliga av potentialen, enligt Nyberg.

– Man måste tänka precis som företag gör med sin närvaro i sociala medier, säger hon. Vill man ha dialogen, då krävs det att man gör analys. Det krävs tid och engagemang och att man tar det på allvar, säger Annakarin Nyberg.

Hon säger att man måste ha personer som arbetar metodiskt med sin närvaro i sociala medier.

– Det är ingenting man gör med vänsterhanden om det ska bli riktigt bra.

Ta hjälp av starka profiler

Ett smart exempel, enligt Annakarin Nyberg,  är samarbetet mellan Centerpartiet och dess ledare Annie Lööf och internetgiganten Isabella Löwengrip, Blondinbella. Sen Löwengrip deklarerat att hon blivit centerpartist i början på 2016 har man kunnat se artiklar på hennes blogg där hon har mammaträffar med Annie Lööf där de diskuterar livet, politik och företagande.

– Det Annie Lööf gör är oerhört strategiskt smart. På en lokalpolitisk nivå är det klart att vi har aktörer här som har en väldigt stark sociala medier-närvaro, och som också är politiska. Så för våra lokalpartier skulle jag absolut se mig runt för vilka starka aktörer som finns att samarbeta med.

Relaterat

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer