Arbetsförmedlingen kritiseras för att ha dröjt två månader med ett svar till Försäkringskassan. Detta medförde att en man i Robertsfors hamnade i kläm. Foto: TT

JO kritiserar Arbetsförmedlingen för passivitet

Uppdaterad
Publicerad

En man i Robertsfors hamnade i kläm mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen då den senare dröjt två månader med att besvara kassans frågor i ärendet. Nu kritiserar JO myndigheten för passivitet.

Det var i februari som mannen i Robertsfors hade kontakt med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. När mannen väntade på besked gällande aktivitetsersättning saknades bara kompletterande uppgifter från Arbetsförmedlingen.

Men de uppgifterna dröjde och mannen påtalade detta hos både Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Trots det tog det två månader innan svaret kom och mannen menar att han blivit utan sin ersättning på grund av detta.

Kritiseras för passivitet

Händelsen anmäldes och har nu granskats av Justitieombudsmannen (JO) som kritiserar Arbetsförmedlingen för passivitet samt bristande dokumentation.

”Varken Försäkringskassans förfrågan eller de kontakter som skedde mellan myndigheterna dokumenterades av Arbetsförmedlingen”, skriver JO i sin kritik.

”Med anledning av att JO vid upprepade tillfällen har konstaterat bristfällig dokumentation hos Arbetsförmedlingen förutsätter JO att myndigheten snarast vidtar ytterligare åtgärder utöver de utbildningsinsatser som myndigheten redan genomför”, skriver JO.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.