Det var i februari som mannen i Robertsfors hade kontakt med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. När mannen väntade på besked gällande aktivitetsersättning saknades bara kompletterande uppgifter från Arbetsförmedlingen.
Men de uppgifterna dröjde och mannen påtalade detta hos både Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Trots det tog det två månader innan svaret kom och mannen menar att han blivit utan sin ersättning på grund av detta.
Kritiseras för passivitet
Händelsen anmäldes och har nu granskats av Justitieombudsmannen (JO) som kritiserar Arbetsförmedlingen för passivitet samt bristande dokumentation.
”Varken Försäkringskassans förfrågan eller de kontakter som skedde mellan myndigheterna dokumenterades av Arbetsförmedlingen”, skriver JO i sin kritik.
”Med anledning av att JO vid upprepade tillfällen har konstaterat bristfällig dokumentation hos Arbetsförmedlingen förutsätter JO att myndigheten snarast vidtar ytterligare åtgärder utöver de utbildningsinsatser som myndigheten redan genomför”, skriver JO.